Alisa Yarovskaya ketika bertanya soalan kepada Vladimir Putin pada sidang media tiga jam pada 19 Disember 2019. foto Agensi

MOSCOW – Seorang wartawan rangkaian Yamal-Region, Alisa Yarovskaya hilang pekerjaan selepas bertanya soalan semasa sidang media bersama Presiden Rusia.

Beberapa laporan menyatakan pihak berkuasa Artik Yaman di utara Siberia tidak senang dengan soalan wartawan tersebut.

Namun Yarovskaya berkata, dia telah meletakkan jawatan secara peribadi.

Yarovskaya adalah antara wartawan yang hadir dalam sidang media tahunan selama tiga jam bersama Vladimir Putin pada 19 Disember.

Mikrofon diserahkan kepada seorang wartawan dari wilayah Yamal yang dipilih oleh jurucakap Putin, Dmitry Peskov tetapi diambil oleh Yarovskaya.

Dia bermula dengan menonjolkan isu pemanasan global untuk wilayahnya berikutan laluan laut Artik mencair.

Infrastruktur tempatan, termasuk kereta api, sedang dibina, namun pembinaan jambatan ke atas Sungai Ob masih terhenti, katanya.

Jambatan ini bertujuan untuk menghubungkan dua bandar raya tempatan, Salekhard dan Labytnangi.

“Gabenor kami, Dmitry Artkyukhov, tidak mempunyai usaha untuk menjadikannya realiti. Namun kami dengar ia dibincangkan secara kurang di peringkat persekutuan, jadi persoalannya, bolehkah kita mendapatkan ‘artileri berat’ yang terlibat?”

Putin berkata,memilih satu projek tertentu tidak sesuai untuk Kerajaan Persekutuan, tetapi beliau berkata, jambatan Ob adalah “pautan penting” kepada infrastruktur pengangkutan di rantau ini kerana membuka pelabuhan Artik adalah inisiatif penting yang perlu disegerakan dengan pertumbuhan perkapalan kargo.

Kerajaan sedar dan akan memberi perhatian kepadanya, kata Presiden Rusia itu.

Menurut laporan Ura.ru, pegawai kanan daerah Yamal-Nenets dan rangkaian televisyen itu tidak berkenaan dengan cara wartawan tersebut yang mengambil mikrofon dari rakan.

Tetapi ada satu laporan yang mendakwa peletakan jawatan Yarovskaya berkaitan dengan postingnya mengenai penampilan Putin di Facebook.

“Saya tidak melihat penggunaan botox atau suntikan. Dia kelihatan pada usia sebenar,” katanya. Tetapi posting itu telah dipadamkan. – MalaysiaGazette