Khadijah Iskandar

KUALA LUMPUR- Agrobank mengumumkan penurunan Kadar Dasar (BR) kepada 3.35 peratus dan Kadar Pembiaayaan Asas (BFR) kepada 6.5 peratus.

Ini sejajar dengan pengurangan Kadar Dasar Semalaman (OPR) oleh Bank Negara Malaysia sebanyak 25 mata asas kepada 2.75 peratus baru-baru ini.

Penanggung Tugas Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Khadijah Iskandar, BR dan BFR yang disemak semula oleh Bank berkuatkuasa pada hari ini.

“Sebagai Institusi Kewangan Pembangunan (DFI) dengan tumpuan utama pada sektor pertanian, pemotongan OPR adalah tepat pada masanya dan dijangka memberi manfaat kepada usahawan tani dalam mengembangkan dan mengembangkan perniagaan mereka dan pada masa yang sama dapat merangsang pertumbuhan ekonomi negara.

“Memandangkan kami memberi tumpuan kepada menyediakan pembiayaan dan perkhidmatan sepanjang rantaian nilai pertanian, kami percaya pengurangan ini adalah penting bagi kami untuk menyediakan penyelesaian kewangan dan perkhidmatan holistik yang melangkaui perbankan kepada pelbagai segmen komuniti pertanian termasuk bagi perniagaan mikro dan PKS,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.- MalaysiaGazette