Paul Yong Choo Kiong rape Indonesian maid
Paul Yong Choo Kiong.

IPOH – Mahkamah Sesyen di sini hari ini mengarahkan Exco Perak, Paul Yong Choo Kiong memfailkan permohonan bertulis bagi penangguhan prosiding perbicaraan rogol yang dihadapinya untuk membenarkan rayuan didengar di Mahkamah Persekutuan terlebih dahulu.

Hakim Mahkamah Sesyen, Norashima Khalid memerintahkan Yong untuk mengemukakan permohonan itu pada 18 Februari dan menetapkan 3 Mac ini untuk sebutan semula.

Beliau turut mengarahkan pihak pendakwaan memfailkan afidavit balas pada 25 Februari.

Menurut laporan, rayuan awal Yong di Mahkamah Rayuan untuk perbicaraannya dipindahkan dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi telah ditolak.

Berikutan keputusan oleh Mahkamah Rayuan itu, peguam Yong, Datuk Rajpal Singh memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan petang semalam.

The Star melaporkan, ketika ditemui di luar mahkamah, Rajpal berkata, mereka telah diarahkan oleh Norashima untuk memfailkan permohonan bertulis bersama-sama dengan afidavit mengenai perkara itu.

“Kami juga telah diperintahkan untuk memberikan penghujahan bertulis kepada hakim untuk membuat keputusan mengenai permohonan untuk penangguhan itu. Bagi percubaan minggu ini, ia telah dijelaskan,” katanya.

Rajpal juga berkata, mereka masih belum mendapat tarikh baru bagi prosiding di Mahkamah Persekutuan.

“Ia akan menjadi proses yang panjang. Hakim Mahkamah Rayuan perlu menyediakan penjelasan bertulis untuk keputusan mereka sebelum ia dapat didengar di Mahkamah Persekutuan,” katanya.

Permohonan Yong untuk memindahkan kesnya dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi telah ditolak oleh Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Mohd Radzi Harun pada Disember tahun lepas.

Pada bulan Ogos tahun lalu, Yong mohon dibicarakan bagi pertuduhan merogol pembantu rumah Indonesia.

Menurut kertas pertuduhan, Yong didakwa melakukan kesalahan itu di rumahnya di Meru Desa Park pada 7 Julai, antara pukul 8.15 malam hingga 9.15 malam. – MalaysiaGazette