Dr Sahruddin Jamal

PASIR GUDANG – PASIR GUDANG: Johor akan menyerahkannya kepada Kerajaan Persekutuan untuk mengkaji semula kadar air yang diberikannya kepada Singapura di bawah Perjanjian Air Malaysia-Singapura 1962.

Menteri Besar, Datuk Dr Sahruddin Jamal (gambar) yang mengadakan pertemuan baru-baru ini dengan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Datuk Dr Xavier Jayakumar berkata, perkara itu masih sedang dimuktamadkan dan keputusan akan dibuat selepas Malaysia berbincang isu itu dengan Singapura.

“Kita perlu menunggu keputusan Kerajaan Persekutuan dan Singapura,” katanya selepas merasmikan fasa penyelenggaraan jalan raya Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia (Marris) satu proses pengundian terbuka di Menara Aqabah di sini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pertemuannya dengan Xavier baru-baru ini.

“Ini adalah satu mesyuarat rutin yang perlu saya hadiri dengan setiap menteri untuk membincangkan semua isu melibatkan Johor.

“Kami menyentuh mengenai isu air yang perlu diselesaikan, terutamanya melibatkan Singapura, Malaysia dan Johor sendiri,” katanya.

Pada tahun lalu, media melaporkan semakan harga air antara menjadi isu yang dibincangkan antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan rakan sejawatnya, Lee Hsien Loong.

Dr Mahathir dipetik berkata, penyelesaian berhubung harga air adalah keutamaannya.

Di bawah Perjanjian Air Sungai 1962, Malaysia menjual air pada tiga sen untuk setiap 1,000 gelen.

Sebagai balasan, Singapura menjual air terawat kepada ke Johor pada 50 sen setiap 1,000 gelen – kadar harga yang didakwa oleh Dr Mahathir sebagai tidak sesuai.

Perjanjian itu memberi kebenaran kepada Malaysia untuk menyemaknya selepas 25 tahun tetapi tidak dibuat oleh negara pada tahun 1987. – MalaysiaGazette