Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menadah tangan berdoa pada Istiadat Pembukaan Persidangan Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor yang ke 14 di Bangunan Dewan Negeri Selangor. foto IQBAL BASRI, 16 MAC 2020

SHAH ALAM – Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan semua pihak agar berhenti menuduh Kerajaan Perikatan Nasional sebagai sebuah kerajaan pintu belakang.

Titah baginda, dakwaan itu tidak berasas kerana peralihan kuasa Kerajaan Persekutuan itu dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong (YDPA) selaras dengan Perlembagaan negara.

“Tohmahan berkaitan pembentukan kerajaan Persekutuan ini sebagai sebuah kerajaan pintu belakang ataupun satu rampasan kuasa adalah tidak bertepatan sama sekali.

“Ianya hendaklah segera dihentikan kerana Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah diberi kuasa untuk menggunakan budi bicara Baginda sebagaimana diperuntukkan di dalam undang-undang,” titah baginda di Dewan Negeri Selangor, di sini, hari ini.

Terdahulu baginda berkenan merasmikan Istiadat Pembukaan Persidangan Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Ke-14.

Turut hadir, Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin.

Hadir sama, Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin dan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari.

Pada 29 Februari lalu, YDPA Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan melantik Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8.

Pembentukan Kabinet Kerajaan Perikatan Nasional pula dibentuk pada 9 Mac lalu selepas senarai jemaah menteri yang dipersembahkan Muhyiddin mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Sultan Sharafuddin juga bertitah bahawa pembentukan Kerajaan Persekutuan dilakukan selepas perundingan terbuka dan teliti, selaras dengan peruntukan Perlembagaan.

“Perubahan kuasa yang telah dilaksanakan oleh Seri Paduka Baginda YDPA dengan cukup berhati-hati dan selepas perundingan yang teliti dan terbuka diadakan, selaras dengan peruntukan yang terdapat di dalam Perlembagaan Persekutuan,” titahnya.

Baginda juga mengingatkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor agar sentiasa memelihara kestabilan politik dan pentadbiran Selangor.

“Rakyat sebenarnya telah penat dan gelisah melihat pergolakan politik yang melanda negara semenjak selepas PRU14 lalu sehinggalah ke hari ini.

“Ahli-ahli politik dilihat sering kali berbalah di dalam isu-isu politik yang tiada berkesudahan sehingga melupakan tanggungjawab sebenar mereka,” titahnya.

Baginda turut memberi amaran kepada wakil rakyat di Selangor agar tidak menjejaskan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor selepas Pakatan Harapan (PH) hilang kuasa di peringkat pusat.

“Beta tidak mahu ada di kalangan Ahli-ahli Yang Berhormat mempunyai hasrat dan niat untuk mengucar-kacirkan pentadbiran dan pemerintahan Negeri Selangor ini.

“Beta mahu Ahli-ahli Yang Berhormat berusaha memastikan kestabilan politik di negeri Beta sentiasa terpelihara demi kesejahteraan rakyat Beta di Selangor,” titah baginda lagi. – MalaysiaGazette