Angela Merkel. foto Agensi

BERLIN -Jerman mungkin melaksanakan perintah berkurung pada hujung minggu ini jika 83 juta penduduknya gagal mematuhi arahan agar penjarakkan sosial dibuat dalam usaha mengekang penularan Covid-19.

Canselor Jerman, Angela Merkel akan mengadakan berbincangan dengan pemimpin-pemimpinnya pada Ahad ini untuk mengetahui sama ada rakyat negara itu mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Jerman sebelum ini telah mengarahkan rakyatnya duduk di rumah dan elak berada dalam keadaan ramai.

”Mereka akan melakukan analisis yang paling tegas dalam berdepan situasi itu.Bagaimana orang ramai bertindak akan menentukan keputusannya nanti,” kata Stefan Seibert pada sidang akhbar.

Jerman telah menyaksikan hanya 31 kematian akibat Covid-19 susulan ujian awal untuk penyakit seperti selsema yang dijalankan.

Tetapi angka kes melonjak semalam sebanyak 2,958 kepada 3,957, pandemik kini memasuki fasa pantas, yang mana jika tidak dikekang, boleh menjangkiti sebanyak 10 juta orang dalam masa tiga bulan, kata pegawai kesihatan.

Di bawah sistem persekutuan Jerman, Merkel tidak boleh laksanakan perintah berkurung sebaliknya diputuskan oleh negeri dan kerajaan tempatan.

Tetapi Bavaria, negeri kelima terbesar di Jerman menyatakan akan melaksanakan peraturan tidak membenarkan orang ramai keluar rumah selama dua minggu.

Bandar Freiburg pula akan mengenakan perintah berkurung mulai hujung minggu ini.

”Jika penduduk tidak menunjukkan komitmen, kami akan mengambil keputusan,” kata Ketua Menterinya, Armin Laschet.

Semua sekolah, kedai dan restoran telah diarah tutup tetapi masih ramai orang berada di taman-taman, taman permainan dan kafe-kafe jalanan di seluruh bandar sejak minggu lalu.- MalaysiaGazette