Eddie Howe

LONDON – Pengurus Bournemouth, Eddie Howe menawarkan diri untuk dipotong gajinya gara-gara penularan wabak Covid-19 ketika ini.

Keputusan menjadi dia sebagai pengendali kelab Liga Perdana Inggeris pertama yang sanggup berkorban demi kelabnya.

Howe bersetuju memotong sejumlah besar daripada gajinya bagi membantu mengurangkan impak ke atas kewangan yang dicetus pandemik berkenaan.

Ketika ini Persatuan Pengurus Liga, Persatuan Pemain Profesional, Liga Perdana dan Liga Bolasepak masih lagi dalam rundingan berhubung isu pemotongan gaji pemain dan pengurus.

Liga Perdana ditangguhkan sehingga hujung bulan ini namun bakal berlanjutan dengan penularan COVID-19 yang semakin serius.

“Memandangan pandemik COVID-19 semakin menular, lembaga pengarah kami akan terus mencari penyelesaian untuk memastikan masa depan kelab dan pekerja kami terjaga apabila kempen bersambung.

“Justeru, Ketua Eksekutif Neill Blake, pengarah teknikal skuad utama Richard Hughes dan penolong jurulatih Jason Tindall bersetuju memotong gaji masing-masing sepanjang tempoh ini,” kata kelab itu dalam satu kenyataan.

Bournemouth turut mengikut jejak kelab Liga Perdana lain seperti Tottenham, Newcastle dan Norwich dalam mengurangkan jumlah kakitangan mereka. – MalaysiaGazette