KUALA LUMPUR – Jualan ekuiti tempatan oleh pelabur asing di Bursa Malaysia meningkat kepada RM638.6 juta minggu lalu berbanding RM326 juta pada minggu sebelumnya.

MIDF Amanah Investment Bank Bhd (MIDF Research) dalam laporan aliran dana mingguannya berkata, meskipun begitu Malaysia masih merekodkan pasaran ketiga aliran keluar pelabur asing.

Sehingga kini, jumlah aliran keluar dari Malaysia adalah RM9.1 bilion.

Firma penyelidikan itu berkata, pelabur asing melupuskan sejumlah RM76.8 juta pada hari Isnin.

“Pelabur asing mengambil kesempatan untuk mengumpulkan beberapa ekuiti tempatan pada hari Selasa pada kadar RM20.3 juta di tengah-tengah laporan bahawa eksport China mencatatkan penurunan yang lebih rendah daripada yang dijangkakan pada bulan Mac 2020, jatuh hanya 6.6% tahun ke tahun berbanding penurunan 14.0% tahun ke tahun, ā€¯katanya.

Menurutnya, Bursa Malaysia naik pada hari Rabu untuk ditutup kepada 1,387.8 mata – penutupan tertinggi hampir lebih dari sebulan berikutan Laporan Ekonomi Dunia terakhir Dana Kewangan Antarabangsa mengunjurkan pertumbuhan ekonomi Malaysia akan menjadi yang terpantas di antara negara-negara ASEAN-5 pada tahun 2021.

Walaupun begitu, pelabur asing melupuskan sebanyak RM159.5 juta ekuiti tempatan.

Tetapi pasaran disokong dengan pembelian sebanyak RM241.8 juta oleh institusi tempatan pada hari Rabu.

MIDF Research berkata, momentum penjualan bersih asing meningkat lebih tinggi kepada RM240.1 juta pada hari Khamis di tengah-tengah sentimen perdagangan yang tidak memberangsangkan di Wall Street, didorong oleh penurunan terbesar output industri Amerika Syarikat lebih dari 70 tahun pada bulan lalu.

“Tahap penjualan bersih asing kekal tinggi pada hari Jumaat kepada RM182.5 juta walaupun terdapat laporan positif mengenai ujian ubat Covid-19 yang dilakukan oleh Gilead Sciences Inc dan rancangan untuk membuka semula ekonomi Amerika Syarikat,” katanya.

Dari segi penyertaan, pelabur asing adalah satu-satunya kumpulan pelabur yang menyaksikan kenaikan nilai harian harian (ADTV) untuk minggu lalu iaitu sebanyak 5.6% kepada RM1.03 bilion.

Sementara pelabur runcit dan institusi melihat penurunan mingguan dalam ADTV masing-masing sebanyak 11.7% dan 3.2%. – MalaysiaGazette