Mohamad Sabu. foto AFIQ RAZALI, 07 MAC 2020

KUALA LUMPUR – Keputusan kerajaan bahawa sidang Dewan Rakyat pada 18 Mei ini hanya untuk mendengar urusan titah Yang di-Pertuan Agong (YDPA) tidak mengejutkan malah telah dijangka.

Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata, tindakan itu tidak menunjukkan atau mendukung kekebasan demokrasi yang diperjuangkan di negara ini sejak pemerintahan Perikatan Nasional.

Kata bekas Menteri Pertahanan itu lagi, selepas melancarkan serangan hendap yang dikenali sebagai ‘Langkah Sheraton’ untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan, Perikatan Nasional terus menunjukkan sikap rakus dengan menjatuhkan beberapa kerajaan negeri yang dikuasai Pakatan Harapan termasuklah terkini di Kedah.

Artikel berkaitan: Dewan Rakyat tak bersidang, hanya Istiadat Pembukaan YDPA

“Desakan Pakatan Harapan sebelum ini supaya Dewan Rakyat bersidang penuh bukan sahaja tidak diberikan perhatian malah urusan sehari pada 18 Mei juga telah dipendekkan lagi tanpa sebarang persidangan selepas Titah Diraja.

“Jelas sekali tindakan ini bukan sahaja tidak mencerminkan kewibawaan dan sikap demokratik kerajaan kini, malah turut menunjukkan kegusaran kerajaan Perikatan Nasional terhadap usul undi tidak percaya kepada kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Sekiranya Parlimen tidak dijadikan medan terbuka yang berkesan untuk menunjukkan keberkesanan sistem demokrasi dalam negara, adakah ini bermakna bahawa jalan raya bakal menjadi medan penentu selepas ini?” katanya dalam kenyataan pagi tadi.

Tambah Ahli Parlimen Kota Raja itu lagi, semestinya Amanah dan PH menjangkakan PN pimpinan Muhyiddin akan berselindung di sebalik alasan ‘sudah-sudahlah berpolitik’ walaupun mereka sendiri yang ghairah merampas dan mengagih kuasa semasa Covid-19 menular.

“Terang lagi bersuluh, kerajaan Perikatan Nasional kini bukan sahaja merupakan ‘Kerajaan Pintu Belakang’ tetapi juga ‘Kerajaan Tanpa Tulang Belakang,” – MalaysiaGazette

20 Komen

  1. Pergilah kau mat turun ke jalan raya.. saya dulu pernah juga ikut program yg kau dan ambiga anjurkan tak “bersih 3.0”.. terasa sgt bodoh slps tu sbb pergi program tu.. hngga kini mnyesal.. pergilah kau mat,teringin sgt aku nak lihat berapa org yg akan berada di jalanan tu

  2. Dari jalanan dia dtg, ke jalanan jugalah dia pulang..mmg bangsa berguling atas jln pun..

  3. Pi lah ko mat serabut,bogel lg bgus kat jln raya tu, biar org cko ko ni gila..mmg puak2 ko tu, jkn raya dn ko sama je..

  4. Pergilah ke jalan raya, insyaallah tak ada orang pun nak ikut. Tak ada isu apapun skrg. Aman, tak ada berita rakyat Malaysia yg mati tak makan semenjak PKP ni. Lagipun, walaupun kerajaan PN ni tak sempurna, majority rakyat sayang. PH, byk lagi boleh disumbangkan sebagai pemimipin pembangkang untuk rakyat.

  5. Berat benar doh abe mat ni. Bila di jalanan tolong ikat tin kosong dan talik ya abe mat

  6. sebelum ini demo jalanraya banyak didalangi oleh Pas.
    La ni Pas + Umno dlm MN.
    Orang buta hati ajer yg masih nak baring2 atas jalanraya.
    Kerja Bodoh!!

  7. Itu lah modai mat shabu..skit2 jalan raya. Skit2 jalan raya…mcm la jalan raya tu pak dia punya….harrrhhggg…thuiiihh.

  8. Pi jahanam lah ko Mat Sabu..masa Warisan rampas kuasa dari BN di Sabah ko senyap plak..kes Anwar nak rembat YB kerajaan dlm Langkah 16 September ko bisu plak ..ko ni memamg menteri Roti John lah!

  9. Sudah2lah mat sarabut… Kau tu pun nasib2 ja dpt jadi menteri haprak… Rakyat dh sedar dan xkan terpedaya untuk kali ke 2….pH hanya menyusahkan rakyat… Syok sendiri je kau ni mat sarabut

  10. Kerajaan PN cakna rakyat… Kera jaan PeeH..kencing rakyak..berambuslah bekas menteri cap ayam..

  11. rakyat masih hormat pada agong. . kalau selepas ini agong kata tak payah mengjndi ‘un tak apa lah. biar agong saja pilih siapa akan jadi pm tahun ini. dan selama berapa tahun. cara begini lagi senang dan bagus.

  12. Bang Mat, sudah2 le jangan jadi bodoh…… rakyat dah muka mata setelah dikencing oleh PAKATan HANCING. Pi balik masak kari kepala ikan untuk bersahur ok

  13. tuan-tuan dn puan2 …jika saya tinggal PAS suatu hari nanti…SAKSIkan nanti ketika itu saya MAT sabu TIMB Pres PAS sudah gila….DOA dan keinginannya di MAKBUL ALLAH

  14. si mat babu nie mmg bodoh pun,
    maklumlah,anjing ddaapp la katakan,
    kalau masih ada yg nak ikut si mat babu nie xthu la nk ckp ape lagi,
    mungkin mmg suka jadi anjing kot

  15. “Kata bekas Menteri Pertahanan itu lagi, selepas melancarkan serangan hendap yang dikenali sebagai ‘Langkah Sheraton’ untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan, Perikatan Nasional terus menunjukkan sikap rakus dengan menjatuhkan beberapa kerajaan negeri yang dikuasai Pakatan Harapan termasuklah terkini di Kedah.”

    heran tak kalau PH betul betul mantap sebab apa takut untuk di jatuhkan..kecuali mmg ada masalah daalm PH itu sendiri.. Cuba cari masalahnya saya bagi tip..galaih biawak hidup.. 🙂

  16. KALAU NAK AJAK TURUN KE JALAN RAYA PUN BOLIH TAPI JGN LUPA AJAK KIT SIANG DAN TUN M SEKALI, BOLIH GULING2 LAGI

Comments are closed.