Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Kerajaan bersetuju memberi Bantuan Khas Hari Raya Aidilfitri 2020 bernilai RM300 seorang kepada peneroka FELDA, FELCRA dan pekebun kecil.

Pekebun kecil terbabit ialah mereka yang bernaung di bawah FELDA, RISDA dan FELCRA dalam kategori B40 di seluruh negara.

Kenyataan Pejabat Perdana hari ini berkata, bantuan khas melibatkan peruntukan RM148 juta itu akan memberi manfaat kepada 113,000 peneroka FELDA, 90,000 pengusaha FELCRA dan 292,000 pekebun kecil RISDA iaitu pekebun yang mengusahakan tanah dengan keluasan tidak melebihi 2.5 hektar.

“Penyaluran Bantuan Khas Hari Raya Aidilfitri 2020 itu akan bermula 18 Mei ini dan kerajaan berharap bantuan ini akan dapat meringankan beban agensi terbabit terutamanya dalam persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri yang menjelang tiba,” kata kenyataan yang sama.

Kerajaan mengambil maklum kedudukan harga pasaran global komoditi seperti kelapa sawit dan getah yang kian merosot disebabkan penulan wabak Covid-19 yang juga memberi kesan pendapatan kepada hampir 500,000 peneroka, peserta dan pekebun kecil bernaung di bawah FELDA, RISDA dan FELCRA seluruh negara.- MalaysiaGazette