Petugas Kementerian Kesihatan Malaysia kelihatan kepenatan selepas mengarahkan sekumpulan warga asing untuk keluar dari rumah mereka bagi melakukan proses saringan susulan penularan wabak Covid-19 di PJ Old Town, Petaling Jaya. foto AFIQ RAZALI,12 MEI 2020

PUTRAJAYA – Selepas secara konsisten merekodkan angka dua digit positif Covid-19 sejak beberapa minggu lalu, hari ini angka tersebut melonjak kepada 172 kes direkodkan setakat 12 tengahari ini berbanding 60 kes semalam.

Ini menjadikan jumlah kes positif Covid-19 di Malaysia adalah sebanyak 7,417 kes, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah hari ini.

Beliau berkata, daripada 172 kes baru yang dilaporkan, lima kes adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara.

“Daripada 167 kes penularan tempatan, 159 kes adalah bukan warganegara Malaysia di mana 112 kes telah dikesan di tiga Depot Tahanan Imigresen (DTI).

“Orang ramai tidak perlu bimbang kerana depot-depot Imigresen ini merupakan tempat yang terasing daripada masyarakat umum dan dikawal oleh pihak berkuasa,” katanya dalam sidang media harian Covid-19 di sini.

Menurut Dr Noor Hisham, terdapat 34 kes yang telah pulih dan dibenarkan discaj pada hari ini sekali gus menjadikan jumlah kumulatif kes yang telah pulih sepenuhnya dan telah discaj daripada wad sebanyak 5,979 kes (80.6 peratus daripada jumlah keseluruhan kes).

“Manakala jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan Covid-19 adalah 1,323 kes.

“Mereka telah diasingkan dan diberi rawatan dan sehingga kini, seramai lapan kes positif Covid-19 sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

“Daripada jumlah tersebut, empat kes memerlukan bantuan pernafasan,” katanya.

Menurut Dr Noor Hisham, daripada maklumat terkini yang dilaporkan ke Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan, tiada kes kematian berkaitan Covid-19 setakat ini.

Sehubungan dengan itu, katanya, jumlah kumulatif kes kematian Covid-19 di Malaysia kekal sebanyak 115 kes (1.55 peratus daripada jumlah keseluruhan kes). – MalaysiaGazette