Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memerlukan seramai 270 bekas pesakit bagi membantu kajian mengenai tindak balas antibodi neutralisasi kepada pesakit Covid-19 di Malaysia.- Gambar hiasan.

PUTRAJAYA – Bermula 10 Jun ini, rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara tidak lagi diwajibkan dikuarantin di pusat kuarantin, umum Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) itu berkata, sejurus tiba di lapangan terbang, mereka akan menjalani swab test (ujian swab) di mana keputusan akan diperoleh dalam tempoh yang  singkat.

Bagi yang didapati positif, mereka akan dihantar ke hospital untuk rawatan manakala kes yang negatif mereka perlu menjalani kuarantin wajib selama 14 hari di kediaman masing-masing.

“Mereka diwajibkan untuk memuat turun aplikasi MySejahtera dan akan dipantau melalui aplikasi ini. Mereka juga diwajibkan memakai gelang tangan kuarantin (wristband) bagi memudahkan proses identifikasi.

“Setiap pergerakan mereka akan dipantau melalui aps MySejahtera. Mana-mana individu yang mengingkari arahan kuarantin wajib dan Prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan akan dikompaun RM 1,000 dan dihadapkan ke mahkamah,” katanya pada sidang media hari ini.

Ismail Sabri memberitahu, kerajaan mengambil keputusan itu setelah mengambil kira kadar jangkitan Covid-19 di negara-negara lain yang sudah terkawal dengan lengkung jangkitan yang melandai dan menurun.

Menurut beliau, kerajaan juga telah berjaya meningkatkan keupayaan untuk membuat ujian saringan Covid-19 di pintu-pintu masuk antarabangsa.

“Kepatuhan kuarantin wajib 14 hari di kediaman masing-masing juga dapat dipantau oleh pihak berkuasa melalui aplikasi MySejahtera.

“Dalam pada itu, jika berlaku kes terpencil keputusan saringan Covid-19 lewat diperolehi, mereka perlu tinggal seketika di pusat kuarantin dan boleh pulang sebaik mendapat keputusan,” katanya. – MalaysiaGazette