Ketua Pegawai Eksekutif MAI, Datuk Madani Sahari berkata bagaimanapun pihaknya akan menunggu sehingga Isnin depan, sebelum semua cadangan mengenai projek tersebut dimuktamadkan.
Madani Sahari

KUALA LUMPUR – Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) dan Ficus Venture Capital (FVC) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bagi mengembangkan peluang pendanaan untuk syarikat permulaan serta perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negara ini.

Pemeteraian MoU itu menyaksikan kedua-dua pihak bekerjasama erat dalam pengembangan Rangkaian Usaha Pembiayaan untuk perniagaan yang berkaitan dengan teknologi dan mewujudkan akses pasaran yang lebih besar untuk syarikat teknologi tempatan.

Selain itu, Ketua Eksekutif MARii, Datuk Madani Sahari berkata, ia juga menyediakan kepemimpinan pemikiran dan panduan untuk PKS serta pengembangan teknologi dan pembiayaan pengkomersialan harta intelek .

Tambah beliau, kesinambungan jangka panjang perniagaan tidak boleh lari daripada pengembangan kekuatan teknologi teras.

“Kedudukan MARii untuk pengembangan kemampuan perniagaan adalah meletakkan mereka pada kedudukan yang kukuh sehingga mereka dapat bersinar apabila tiba waktunya untuk meningkatkan dana.

“Namun di saat persaingan untuk mendapatkan dana semakin sengit dari hari ke hari, MoU ini melengkapkan ekosistem kami untuk kerangka pengembangan perniagaan yang komprehensif.

“Ini melengkapi program pengembangan kapasiti sebagai senjata MARii dengan meningkatkan akses bagi perniagaan untuk mengumpulkan dana dalam usaha memastikan skalabiliti,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini

Rakan Urusan, Ficus Venture Capital, Baiza Bain menambah, menerusi MoU itu, kedua-dua pihak akan mengenal pasti syarikat teknologi yang berpotensi untuk dipertimbangkan bagi pembiayaan modal teroka sama ada secara langsung oleh pihaknya atau oleh rakan pembiayaan lain.

Ujar beliau, komitmen awal sebanyak RM30 juta telah dijamin untuk inisiatif itu daripada pelbagai pihak pelaburan.

“Kerjasama dengan MARii sangat penting bagi kami kerana selain mendapatkan rakan kongsi untuk pembiayaan modal teroka tetapi juga rakan kongsi organisasi yang sangat berwibawa yang memiliki pengetahuan mutakhir dalam bidang teknologi”, katanya.

Beliau memberitahu, kedua pihak juga akan berkolaborasi untuk menghubungkan perusahaan dalam pasaran ASEAN yang lebih besar dan berkolaborasi dalam kepemimpinan pemikiran dan inisiatif pendidikan untuk membantu syarikat pemula dan PKS untuk mengumpulkan dana bagi mengembangan perniagaan mereka.

“MoU tersebut juga akan menyaksikan kedua-dua pihak bekerjasama untuk mengembangkan teknologi dan pengkomersialan harta intelek untuk teknologi yang dikembangkan oleh institusi pengajian tinggi Malaysia,” katanya.

Sementara itu, sejak penjenamaan semula MARii dari Institut Automotif Malaysia (MAI) pada tahun 2019, agensi itu telah memperuntukan sumber dana yang besar untuk meningkatkan pengembangan teknologi untuk sebilangan besar sektor bagi mempercepat digitalisasi di semua segmen perniagaan.

Pada tahun 2019, MARii melancarkan Program Pembangunan Technopreneur (TDP) dan Platform Teknologi Pintar MARii (MITP) untuk membolehkan perniagaan terutamanya PKS meningkatkan keupayaan teknologi dalaman mereka ke arah digitalisasi dengan menerapkan strategi perniagaan yang didorong oleh data dan teknologi digital dalam operasi mereka, kewangan dan pembangunan pasaran. – MalaysiaGazette