Gambar hiasan

SEOUL – Harga minyak turun pada hari Rabu dipacu oleh kenaikan inventori minyak mentah Amerika Syarikat (AS) yang mencetuskan kebimbangan kemungkinan gelombang kedua wabak koronavirus.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun sebanyak AS$0.40 atau 1.0%, pada AS$ 40.56 setong pada 0047 GMT, sementara niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) jatuh AS$0.59 atau 1.5%, kepada AS$ 37.79 setong.

Kedua-dua penanda aras itu meningkat lebih dari 3% pada sesi sebelumnya setelah Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA) menaikkan ramalan permintaan minyak pada tahun 2020 kepada 91.7 juta tong sehari dan penjualan runcit AS mencatatkan lonjakan rekod pada bulan Mei.

Walau bagaimanapun, kenaikan inventori minyak mentah dan bahan bakar AS, yang dilaporkan dalam perdagangan pasca penyelesaian, menimbulkan kebimbangan terhadap bekalan yang tinggi dan memberi tekanan ke bawah pada harga minyak.

Inventori minyak mentah AS meningkat 3.9 juta tong pada minggu hingga 12 Jun kepada 543.2 juta tong, menjelang jangkaan penganalisis untuk penurunan sebanyak 152.000 tong, menurut data kumpulan Institut Petroleum Amerika (API).

Stok petrol meningkat sebanyak 4.3 juta tong dan stok bahan bakar penyulingan, termasuk bahan bakar diesel dan minyak pemanasan, meningkat sebanyak 919,000 tong.

Kebimbangan mengenai kemungkinan gelombang virus kedua juga membebani harga dengan jumlah kes melebihi 8 juta di seluruh dunia.

“Nampaknya tidak dapat dielakkan ada lonjakan kecil dan wabak terpencil di seluruh dunia,” kata Stephen Innes, ketua strategi pasaran global di AxiCorp.

Sementara itu, panel pemantauan yang diketuai oleh OPEC akan bertemu pada hari Khamis ini untuk membincangkan lebih lanjut cara untuk memperkukuhkan dan mengkaji kepatuhan terhadap komitmen OPEC untuk mengekang pengeluaran minyak dan menyokong harga.

Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutunya yang secara kolektif dikenali sebagai OPEC +, bersetuju untuk mengurangkan bekalan sebanyak 9.7 juta tong sehari, sekitar 10% daripada permintaan prapandemik sehingga akhir bulan Julai. – MalaysiaGazette