KUALA LUMPUR – Petronas Ventures telah menandatangani perjanjian dengan SOLS Energy Sdn Bhd untuk melabur dalam permulaan sistem fotovoltaik solar (PV) yang menyediakan tenaga lestari untuk kediaman dan kecil sektor perusahaan sederhana (PKS) di Malaysia.

Ini adalah inisiatif pelaburan modal teroka keduanya yang bertujuan untuk mengukuhkan komitmen sebagai rakan penyelesaian dalam industri tenaga diperbaharui.

Transaksi itu dijangka selesai pada akhir Julai tahun ini.

Petronas Ventures adalah cabang perniagaan modal teroka milik Petroliam Nasional Berhad (Petronas).

SOLS Energy adalah syarikat penyelesaian sehenti inovatif yang merancang, mengedar, menyelenggara dan memasang sistem tenaga suria berkualiti tinggi pada kadar yang kompetitif.

Ia juga mengendalikan Akademi Solar pertama di Malaysia yang menawarkan kemahiran teknikal dalam industri solar dan latihan pengembangan peribadi kepada belia tempatan.

Ketua PETRONAS Ventures Mohd Azli Ishak percaya pelaburan ini akan melengkapkan pertumbuhan perniagaan tenaga baharu Petronas dalam pasaran solar kerana pasukan SOLS Energy mempunyai semangat dan tekad untuk mendorong industri yang lestari.

Inisiatif dengan SOLS Energy sejajar dengan Agenda Kelestarian PETRONAS dan Matlamat Pembangunan Berkelanjutan PBB (SDGs) 4, 7, 8 dan 13 yang menumpukan pada penyediaan pendidikan teknikal yang berkualiti kepada para belia, promosi pertumbuhan ekonomi yang berterusan, juga sebagai pengurangan pelepasan gas rumah hijau melalui penjanaan tenaga bersih. – MalaysiaGazette