Para saintis otak mendakwa Covid-19 boleh menyebabkan komplikasi kepada otak. foto Reuters

LONDON – Para saintis memberi amaran kemungkinan berlaku gelombang kerosakan otak yang ada kaitan dengan koronavirus selepas bukti baharu menunjukkan Covid-19 boleh menyebabkan komplikasi neurologi yang teruk, termasuk keradangan, psikosis dan kecelaruan.

Kajian oleh penyelidik di University College London (UCL) menggambarkan 43 kes pesakit Covid-19 menderita disfungsi otak sementara, strok, kerosakan saraf atau kesan otak serius yang lain.

Penyelidikan ini menambah, kajian baru-baru ini yang juga mendapati penyakit ini boleh merosakkan otak.

“Sama ada kita akan melihat wabak pada skala besar kerosakan otak yang berkaitan dengan pandemik – mungkin serupa dengan wabak encephalitis lethargica pada tahun 1920-an dan 1930-an setelah berlaku wabak influenza 1918 – masih dapat dilihat,” kata Dr Michael Zandi, dari Institut Neurologi UCL, yang mengetuai kajian ini.

Covid-19, penyakit yang disebabkan oleh koronavirus baharu, sebahagian besarnya adalah penyakit pernafasan yang menyerang paru-paru, tetapi ahli sains saraf dan doktor otak pakar mengatakan bukti yang timbul mengenai kesannya pada otak sangat membimbangkan.

“Rasa bimbang saya adalah kita mempunyai berjuta-juta orang dengan Covid-19 sekarang. Dan jika dalam setahun kita mempunyai 10 juta orang yang pulih dan mereka itu mengalami kekurangan kognitif … maka itu akan mempengaruhi kemampuan mereka untuk bekerja dan kemampuan mereka untuk menjalani aktiviti kehidupan seharian,” kata Dr Adrian Owen, Ahli Sains Saraf di Universiti Western di Kanada kepada Reuters dalam satu wawancara.

Dalam kajian UCL, yang diterbitkan dalam jurnal Brain, sembilan pesakit yang mengalami radang otak didiagnosis dengan keadaan yang jarang berlaku disebut akut sebaran encephalomyelitis (ADEM) yang lebih sering dilihat pada anak-anak dan dapat dikesan oleh jangkitan virus.

Pasukan memaklumkan biasanya akan satu pesakit dewasa ADEM setiap bulan di klinik pakar London, tetapi jumlah ini meningkat kepada sekurang-kurangnya satu minggu selama tempoh kajian, sesuatu yang mereka sifatkan sebagai “peningkatan yang membimbangkan’.

“Memandangkan penyakit ini hanya ada selama beberapa bulan, kita mungkin belum tahu apa yang menyebabkan kerosakan jangka panjang Covid-19,” kata Dr Ross Paterson, yang mengetuai kajian ini.

Tambahnya, doktor perlu mengetahui kemungkinan kesan neurologi kerana diagnosis awal dapat menambah baik keputusan pesakit. – MalaysiaGazette