Felix Byamukama

KAMPALA – Uganda menjatuhkan hukuman 11 tahun terhadap seorang lelaki yang mengaku menikam seekor gorila silverback bulan lalu.

Gorila – dikenali sebagai Rafiki, yang bermaksud “kawan” di Swahili – adalah sebahagian daripada kumpulan gorila Nkuringo yang terkenal yang tinggal di Taman Nasional Bwindi yang sangat popular dalam kalangan pelancong.

Rafiki, 25 tahun, dilaporkan hilang pada 1 Jun lalu dan mayatnya yang penuh dengan kesan cedera ditemui pada keesokan harinya di dalam taman tersebut.

Rafiki. gorila yang ditikam oleh pemburu di Taman Hidupan Liar Uganda.

Laporan bedah siasat mendedahkan bahawa Rafiki cedera dengan alat tajam dari perut dan organ dalamannya.

Byamukama Felix ditangkap beberapa hari kemudian bersama-sama dengan daging babi hutan dan beberapa alat perburuan di tangannya, kata pihak berkuasa.

Tertuduh mengaku bersalah atas beberapa tuduhan, termasuk membunuh seekor gorila, memasuki kawasan terlindung dan memiliki daging haram.

Felix memberitahu pihak berkuasa bahawa dia membunuh Rafiki untuk mempertahankan diri ketika dia pergi bersama sekumpulan pemburu memburu di taman tersebut.

Mereka kemudian menemui kumpulan gorila.

Tiga lelaki lain yang ditangkap bersama Felix masih dalam tahanan menunggu perbicaraan kerana mereka mengaku tidak bersalah.

Sam Mwandha, Pengarah Eksekutif Hidupan Liar Uganda menyambut baik keputusan itu.

“Rafiki mendapat keadilan. Kami lega Rafiki mendapat keadilan dan hukuman ini sewajarnya menjadi contoh kepada mana-mana individu yang membunuh hidupan liar,” katanya.

Taman Hidupan Liar itu mempunyai 17 gorila termasuk Rafiki.

Silverback adalah gorila jantan dominan dalam kumpulan yang juga merangkumi tiga jantan hitam lapan gorila betina dewasa, dua remaja dan tiga bayi.

Kumpulan itu adalah yang pertama tinggal di bahagian selatan taman yang menjadi tempat tinggal sekitar separuh daripada populasi gorila gunung di dunia. – MalaysiaGazette