Dr. Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR – Selepas berkata jumlah parti politik yang terlalu banyak menyebabkan negara ini tidak stabil, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini didakwa akan membuka satu lagi parti baharu.

Bekas Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu dikatakan akan menubuhkan sebuah parti berteraskan Melayu yang dinamakan Parti Bersatu Rakyat Malaysia.

Laporan Sinar Harian yang memetik sumber itu berkata bekas Perdana Menteri itu akan berbuat demikan di sebuah hotel di Bangsar petang ini.

Laporan itu turut berkata, keputusan yang akan dibuat oleh Ahli Parlimen Langkawi itu akan bergantung kepada keputusan kes saman dikemukakan Dr Mahathir dan lima pemimpin Bersatu lain bagi mencabar keputusan pemecatan mereka di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Dr Mahathir dan enam yang lain pada 9 Jun lalu mengemukakan saman terhadap Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, tiga pemimpin Bersatu dan Pertubuhan Pendaftar (ROS) bagi mencabar keputusan pemecatan mereka dari jawatan masing-masing dalam Bersatu.

Lima yang lain termasuklah bekas Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir; Ketua Armada Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman; Ahli Parlimen Simpang Renggam, Dr Maszlee Malik; bekas Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Amiruddin Hamzah dan bekas Setiausaha Agung Bersatu, Datuk Marzuki Yahya.

Dalam saman itu, keenam-enam mereka memohon pengisytiharan, antaranya mereka adalah adalah ahli Bersatu yang sah, masih lagi memegang jawatan parti dan layak bertanding pemilihan parti.

Bekas pemimpin Bersatu itu antara lain memohon pengisytiharan supaya semua surat pemecatan ditandatangani Muhammad Suhaimi bertarikh 28 Mei lalu dan pengesahan melalui mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) parti bertarikh 4 Jun lalu adalah tidak sah dan terbatal.

Pada isnin lalu, Dr Mahathir yang juga bekas Perdana Menteri berkata, jumlah parti politik yang terlalu banyak menyebabkan negara ini tidak stabil.

Artikel berkaitan: Malaysia banyak sangat parti politik punca keadaan tak stabil – Tun M

“Saya dapati negara kita amat kaya dan mempunyai banyak peluang untuk maju diri. Tapi kadang-kadang terganggu kerana politik.

“Politik parti jadikan kita tidak stabil, masing-masing bersaing untuk parti sendiri. Banyak parti buat kita hilang haluan tidak tahu nak ke mana.

“Jadi rakyat kena cekap buat penilaian terhadap negara dan apa sumbangan kepada negara. Jika ada PRU contohnya, kita pilih yang terbaik mungkin dan jangan sesekali dipengaruhi oleh sogokan dan sebagainya,” katanya. – MalaysiaGazette

8 Komen

  1. Mahathir Mohammed anda pernah “terdengar” ke ayat LIDAH BIAWAK? Di Malaysia Ni keturunan apa *amat suka* makan binatang tu, adakah apa-apa talian? Tanya je sbb tidak pasti ini bukan berunsur fitnah jangan pula nak saman.

  2. Nyanyok ka apa ni org tua ni… Mmg lidah bercabang betoi la. Lain yg dikata lain yg dia buat…

  3. Parti mewakilli org melayu dah banyak semua dari kalangan org hebat2 dan berpengalaman tapi satu pun tak menjadi pilihan Tun M..
    Pelik betul..

Comments are closed.