Kamarul Anuar Ahmad

KUALA LUMPUR – Pemilihan Ceasar Mandela Malakun menduduki kerusi nombor dua Armada Nasional Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), memberi makna besar kepada keseluruhan ahli sayap parti itu di Sabah.

Selain kemenangannya sebagai satu penghormatan besar, Armada Sabah berbesar hati apabila Mandela diberi kepercayaan oleh perwakilan sayap untuk diangkat sebagai Naib Ketua Armada Nasional.

Menurut Ketua Armada Bahagian Kota Marudu, Kamarul Anuar Ahmad, kemenangan itu menunjukkan keharmonian hubungan antara Armada Nasional semenanjung dan Sabah yang memberi peluang kepada pemimpin dari Borneo untuk membarisi kepimpinan di peringkat nasional.

Kata beliau, Timbalan Ketua Armada Sabah itu boleh menjadi jambatan harmoni antara Armada negeri dengan ahli di semenanjung dan kepercayaan itu amat bermakna bagi mereka.

“Ini menunjukkan perwakilan Armada bersikap matang dan tidak mendiskriminasi peluang untuk pemimpin dari Sabah berada dalam kepimpinan atasan,” katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Shah Fareed Awang Sham

Sementara itu, Naib Ketua Armada Bahagian Penampang, Shah Fareed Awang Sham berkata, dengan adanya Mandela dalam barisan kepimpinan tertinggi Armada, beliau mampu membawa aspirasi ahli dan rakyat pribumi Sabah ke peringkat nasional.

Beliau yakin, Mandela yang merupakan Ketua Armada Bahagian Penampang itu dapat menjalankan tanggungjawab cemerlang demi kepentingan perjuangan sayap dan parti.

“Mandela sudah membuktikan kemampuannya sebagai Ketua Armada Bahagian dan Timbalan Ketua Armada negeri, insha-Allah saya yakin beliau dapat menggalas segala tugas serta amanah sebagai Naib Ketua Armada Nasional,” katanya.

Shah Fareed juga mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada seluruh perwakilan Armada yang telah mengundi serta memilih Mandela.

Faris Fadilah Awang Kamaruddin

Bagi Ketua Armada Bahagian Sandakan, Faris Fadilah Awang Kamaruddin, beliau berpendapat barisan kepimpinan baharu Armada Nasional yang diketuai Senator Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad mampu membawa sayap parti itu ke arah perjalanan lebih cemerlang.

Katanya, kombinasi pemimpin dari semenanjung dan Sabah dalam jawatankuasa baharu itu mengimbangi segala keperluan dan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.

“Saya yakin barisan baharu Armada Nasional yang dipilih pada pemilihan Sabtu lalu mampu memantapkan semula organisasi sayap parti Bersatu ini.

“Kita mesti memberi ruang dan peluang kepada Wan Ahmad Fayhsal, Mandela serta barisan Exco baharu untuk membawa Armada ke arah perjuangan lebih mantap,” katanya. – MalaysiaGazette