CIPLAK atau plagiarisme bermaksud “perbuatan meniru atau mengutip sebahagian atau keseluruhan karya orang lain tetapi mengakui karya tersebut sebagai usahanya sendiri”.

Dalam bidang akademik, gejala menciplak oleh pelajar, profesor dan penyelidik dianggap sebagai penyelewengan akademik dan pesalah boleh dikenakan hukuman berat termasuklah digantung atau dibuang dari universiti.

Dalam bidang kewartawanan pula, plagiarisme dianggap sebagai pencabulan etika kewartawanan dan pemberita yang didapati menciplak akan dikenakan tindakan tatatertib termasuklah digantung atau diberhentikan kerja. (Sumber: https://ms.wikipedia.org/wiki/Plagiat)

Tetapi yang terkini menjadi bahan berita ialah kenyataan gerakan NGO Muda (Millenial Union Democratic Alliance) dan parti MUDA (Malaysian United Democratic Alliance) dimana parti MUDA pimpinan Syed Saddiq dikatakan memplagiat usaha NGO Muda.

Mari kita bersetuju bahawa penciplakan oleh penulis adalah bagaikan sebilah pisau yang akan memotong pembuluh darah. Tetapi adakah sama seriusnya apabila ahli politik melakukannya?

Ini adalah tanggapan lancar yang merangkumi pelbagai kesalahan dalam pelbagai hubungan.

Semua orang bersetuju bahawa inti dari plagiarisme terletak pada konsep menyalin dan meniru dari orang lain tanpa memperakui demikian.

Tetapi apa sebenar yang ditiru atau diciplak; ungkapan? satu ayat? satu perenggan? plot cerita?

Kita hanya akan tahu jawapannya ketika kita melihatnya.

Plagiarisme adalah idea rangkaian idea yang dibenarkan sangat terbatas, jadi tentu saja peniru, meniru yang lain.

Penyalinan mungkin akan tersebar luas dan diterima umum.

Penulis hebat seperti Shakespeare pun banyak menyalin; tetapi dia tidak melakukan penipuan.

Ahli politik dan tokoh pemimpin dunia seperti Melinia Trump (2016), Barrack Obama (2008), bahkan Vladimir Putin (1997) juga dituduh dan dikatakan menipu dan memplagiat hasil kerja mereka.

Elemen yang lebih penting dalam cerita hari ini adalah peringatan yang diberikan kepada ahli politik di semua peringkat: Media, lawan anda dan orang ramai pada umumnya memerhatikan apa yang anda katakan dan salah satu perkara yang mereka cari adalah peniruan dan sebarang tipu daya.

Nota: Tentunya orang lama di negara kita pernah mendengar kenyataan ini; ‘meniru tidak salah, asalkan ia digunakan dengan baik …” . Boleh agak siapakah yang mengeluarkan kenyataan ini ?

Ahli politik harus menganggap setiap kata-kata umum, baik yang ditulis atau diucapkan, diperiksa dan bersih dari plagiarisme.

Walaupun benar bahawa plagiarisme politik bukanlah perkara serius seperti dalam akademik, ianya adalah salah satu skandal paling mudah untuk dielakkan dan secara harfiah tidak ada alasan untuk melakukan penipuan kecil dalam bahan kempen.

Plagiarisme adalah keadaan di mana satu pencegahan bernilai lebih daripada satu penawar. Ralat yang sangat mudah untuk mengelakannya.

Meminjam kata seorang tua, “anda bukan sahaja mesti bersih, tetapi, kelihatan bersih.”

Azizi Ahmad, bekas pendidik