Sheikh Sabah al-Ahmad al-Sabah. foto Reuters

KUWAIT – Emir Kuwait, Sheikh Sabah al-Ahmed al-Sabah meninggal dunia.

Beliau berusia 91 tahun.

Adik tirinya, Putera Sheikh Nawaf al-Ahmed dinamakan oleh Kabinet sebagai pengganti.

Pada bulan Julai, Sheikh Sabah diterbangkan ke Amerika Syarikat untuk menjalani rawatan perubatan selepas melakukan pembedahan yang tidak dinyatakan oleh Kuwait pada bulan itu.

Beliau telah memerintah negara Arab Teluk yang kaya dengan minyak itu sejak tahun 2006 dan telah mengawasi dasar luar selama lebih dari 50 tahun.

Sheikh Sabah dikenali sebagai “dekan diplomasi Arab” atas usahanya untuk memulihkan hubungan dengan negara-negara yang menyokong Iraq semasa Perang Teluk 1990-1991, ketika Kuwait diserang oleh tentera Baghdad.

Emir juga sering bertindak sebagai orang tengah dalam perselisihan wilayah, termasuk perselisihan diplomatik yang sedang berlangsung antara Arab Saudi, sekutunya dan Qatar.

Kuwait tidak campur tangan dalam perang saudara Syria, sebaliknya mengadakan beberapa persidangan penderma untuk bantuan kemanusiaan.

“Hari ini kita kehilangan seorang saudara dan seorang pemimpin yang bijak dan penyayang … yang berusaha untuk kesatuan Arab,” tulis Raja Jordan II di Twitter.

Putera Mahkota Abu Dhabi, Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan, menerusi Twitter berkata:”Sheikh Sabah melambangkan kebijaksanaan, toleransi, dan kedamaian dan beliau adalah pelopor kerjasama Teluk yang hebat.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) António Guterres menyifatkan Sheikh Sabah sebagai “simbol kebijaksanaan dan kemurahan hati yang luar biasa, utusan perdamaian, pembangun jambatan”. – MalaysiaGazette