Ruben Diaz secara rasmi menyertai Man City dari Benfica dengan nilai berjumlah £64.3 juta pada Selasa di Etihad Stadium.

LONDON – Bintang Muda pertahanan Portugal, Ruben Diaz secara rasminya melengkapkan perpindahan ke kelab Manchester City pada Selasa.

Pemain prolifik Benfica berusia 23 tahun itu telah dikenalpasti sebagai calon paling layak mengisi kekosongan ditinggalkan legenda kelab itu Vincent Kompany dua tahun lalu.

Diaz telah selesai menjalani ujian kecergasan perubatan di Lisbon malam tadi sebelum mendarat ke Stadium Etihad secara rasmi dan menandatangani kontrak enam tahun bersama skuad the Noisy Neighbours.

Ia sekaligus menyelesaikan masalah besar Pep yang penat mengintai pemain sesuai untuk membarisi bek pertahanan yang menjadi dilema kepada kelemahan pasukan selama ini termasuk kekalahan teruk 5-2 kepada Leicester City Ahad lalu.

Perpindahan Diaz melibatkan dana besar berjumlah £64.3 juta untuk Manchester City bertindak segera merobek pasaran Eropah dan mengikat pemain tersebut bagi menguatkan jentera pertahanan pasukan sebelum jendela perpindahan musim panas ditutup secara rasmi 5 Oktober ini.

Sementara Nicolas Otamendi pula menyertai kelab Benifca dengan dana berjumlah £13.7 juta sebagai pertukaran pemain antara kedua-dua kelab itu.

Diaz akan menyarung jersi nombor 3 di Etihad.

Diaz akan menyarung jersi nombor 3 bersama pasukan the Sky Blues.

“Saya pemain yang agresif di atas padang dan itulah kemahuan saya dalam setiap perlawanan.

“EPL adalah satu satunya sebab kenapa saya berminat dan memulakan karier sebagai pemain bola sepak di Portugal,” katanya yang dijangka beraksi dalam aksi akan datang.

Diaz dijangka akan mengambil tugas kapten pasukan yang sebelum ini dipegang oleh Kompany.

Sebagai pertukaran, Nicolas Otamendi menyertai Benfica dengan nilai perpindahan berjumlah 13.7 juta pound pada hari yang sama.

Penampilan lebih 19 kali di peringkat antarabangsa bersama Portugal membentuk pemain itu sebagai bintang berpengalaman da Man City percaya Diaz layak menggalas tugas mengetuai pasukan di atas padang.- MalaysiaGazette