Luis Rubiales

MADRID – Sepanyol dan Portugal menandatangani perjanjian untuk mengemukakan bidaan menjadi tuan rumah bersama Piala Dunia 2030, lapor Persekutuan Bola Sepak Sepanyol (RFEF) semalam.

Persatuan bola sepak kedua-dua negara Eropah itu sepakat untuk mempromosi pencalonan mereka untuk menjadi penganjur Piala Dunia 2030 merangkumi strategi yang tersusun membabitkan persiapan mengikut negara termasuk promosi temasya, kata RFEF dalam kenyataan rasmi.

Perjanjian itu telah ditandatangani sebelum aksi persahabatan antarabangsa antara kedua-dua pasukan itu di Lisbon.

Kedua-dua pihak telah mengkaji mendalam potensi menjadi penganjur bersama sejak tahun lalu.

Presiden RFEF, Luis Rubiales berkata, pihaknya tidak dapat memikirkan rakan strategik yang jauh lebih baik selain Portugal untuk menjalin kerjasama menjadi tuan rumah.

Untuk rekod, Sepanyol menganjurkan Piala Dunia 1982 namun gagal dalam percubaannya mengambil hak tuan rumah bersama Portugal untuk tahun 2018 yang diserahkan kepada Rusia.

Portugal tidak pernah menjadi tuan rumah Piala Dunia dalam sejarah temasya itu tetapi pernah menganjurkan Kejuaraan Piala Euro 2004.

Pada masa yang sama Argentina, Uruguay, Chile dan Paraguay pula turut bersepakat untuk membuat persiapan untuk membuat bidaan hak tuan rumah Piala Dunia 2030 diadakan di Amerika Selatan.

Proses pembidaan hak tuan rumah akan bermula secara rasmi pada 2022 dan Persekutuan Bola Sepak Antaranbangsa (FIFA) akan memilih tuan rumah pada tahun 2024.-MalaysiaGazette