Lim Bah Hong semasa sidang webinar dengan ahli-ahli perniagaan Malaysia dan Ukraine di MITI.

KUALA LUMPUR – Syarikat-syarikat tempatan digalakkan meneroka pasaran Ukraine dalam mencari pembeli-pembeli baharu.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Lim Bah Hong berkata, kepelbagaian pasaran sangat penting untuk membantu mengurangkan beberapa kesan dalam gangguan aktiviti rantaian bekalan global kerana wabak Covid-19.

“Ukraine adalah salah satu rakan dagang utama Malaysia di rantau Eropah Timur. Hubungan diplomatik antara Malaysia dan Ukraine terjalin sejak dulu lagi  1991 untuk memudahkan hubungan ekonomi, perdagangan dan budaya antara kedua-dua negara.

”Hubungan dua hala antara kedua-dua negara diperkukuhkan lagi dengan penubuhan Kedutaan Besar Malaysia di Kiev pada bulan September 2004,” katanya dalam sesi Webinar anjuran MITI dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade).

Acara itu disertai lebih 350 peserta dari Malaysia dan Ukraine.

Pada tahun 2019, Malaysia mencatatkan nilai perdagangan berjumlah RM1.51 bilion dengan Ukraine tetapi jumlah itu meningkat sebanyak 11.4% dari Januari hingga Ogos 2020.

Pada masa yang sama, beliau menekankan kemampuan untuk mengadaptasi dan menyesuaikan diri dengan perubahan keadaan bagi perniagaan untuk kekal relevan di pasaran global.

Lokasi strategik Malaysia di tengah-tengah ASEAN menjadi pertanda baik bagi peserta industri Ukraine perusahaan mengembangkan perniagaan mereka di pasaran sekitarnya.

Sebagai pintu masuk, syarikat Ukraine akan dapat menjangkau lebih dari 650 juta penduduk di dalam ASEAN, tambah Lim.

Sementara itu, Timbalan Menteri Luar Ukraine, Dmyto Senik mengakui Malaysia adalah sebuah negara perdagangan terkemuka di Asia dengan lokasi geografi yang baik dan persekitaran perniagaan yang kondusif.

Dalam ucapannya, beliau berkata, sebagai salah satu pusat tenaga pertanian global, Ukraine boleh menjadi penyumbang keselamatan makanan penting untuk Malaysia.

Pada sembilan bulan pertama 2020, eksport bijirin dari Ukraine ke Malaysia meningkat empat kali ganda kepada AS$65 juta (RM275.3 juta).

Pada masa ini, eksport utama Malaysia ke Ukraine adalah berasaskan minyak sawit dan minyak sawit produk pertanian, elektrik & elektronik serta produk getah.

Bergerak ke depan, pemain industri dari kedua-dua negara diharap dapat menjalin lebih banyak kerjasama dalam sektor bernilai tinggi seperti teknologi maklumat, fintech, aeroangkasa, pendidikan, penyelidikan farmaseutikal dan pembangunan serta pelancongan perubatan.

Lim berkata, industri sederhana tempatan mempunyai kemampuan dan keupayaan untuk menawarkan sokongan industri bernilai tambah tinggi dari reka bentuk dan pembangunan, malah perkhidmatan selepas jualan kepada Ukraine.

“Malaysia mempunyai semua keperluan untuk menjadi pintu masuk kepada ahli-ahli perniagaan Ukraine perniagaan ke ASEAN. Begitu juga, Ukraine boleh menjadi pintu masuk ke Malaysia ke pasaran Eropah yang lebih besar.

“Oleh itu, kami menganggap Malaysia sebagai rakan penting dalam rantau Asia Tenggara,” kata Senik.

Selain barang buatan, Senik berkata, syarikat-syarikat Malaysia mempunyai kepakaran dalam reka bentuk & pembangunan, pengurusan kemudahan, pembaikan & perkhidmatan penyelenggaraan untuk industri pembinaan, tenaga dan penerbangan. – MalaysiaGazette