Ezzeldin Bahader.

KAHERAH – Seorang datuk dari Mesir diiktiraf sebagai pemain bola sepak profesional paling tua di dunia oleh Guinness World Records.

Ezzeldin Bahader yang berusia 74 tahun pada mulanya merancang memecah rekod pada awal tahun ini namun tertangguh gara-gara pandemik Covid-19 yang menghentikan saingan bola sepak di negaranya.

Sabtu lalu, dia beraksi buat pasukan tempatan, October 6, berdepan kelab El Ayat Sports dalam saingan liga bahagian tiga Mesir.

Bahader akhirnya memenuhi kriteria yang diperlukan oleh Guinness World Records dalam usaha mencatat namanya sebagai pemain bola sepak profesional paling tua di dunia.

“Saya masih mempunyai impian untuk memecah rekod sendiri sekali lagi agar saya sentiasa konsisten bermain,” katanya seperti dipetik egyptindependent.com.

Bahader mengatasi rekod pemain Israel, Isaak Hayik, 73, yang sebelum ini memegang takhta itu.

Bahader akan berusia usia 75 tahun pada November.

Mesir turut mencipta rekod dalam kategori pemain paling tua beraksi di Piala Dunia dengan penjaga gol legenda negara itu, Essam El Hadary mengatasi rekod terdahulu pemain Colombia, Faryd Mondragon apabila tampil bersama Pharaohs pada kejohanan Russia 2018 di usia 45 tahun. – MalaysiaGazette