Jamie Vardy menjaringkan gol tunggal mengesahkan kemenangan Leicester City menentang Arsenal di Stadium Emirates dalam aksi Liga Perdana Inggeris semalam.

LONDON – Jamie Vardy yang masuk sebagai pengganti di separuh masa kedua berjaya memecahkan kubu kuat pertahanan Arsenal dengan gol minit terakhir untuk membantu Leicester City menjinakkan tuan rumah di halaman sendiri Stadium Emirates dalam aksi Liga Perdana Inggeris semalam.

Kali terakhir the Foxes merekodkan kemenangan di halaman Arsenal adalah pada 1973.

Vardy yang sebelum ini terlepas dua perlawanan akibat kecederaan lutut tetapi kembali sebagai pemain simpanan sebelum beraksi di babak kedua dan menyumbat gol pada minit ke-80.

Ia merupakan gol ke-11 Vardy dalam 12 penampilan menentang Arsenal dan seorang lagi pemain yang memegang rekod lebih gol terhadap the Gunners adalah Wayne Rooney dalam 12 penampilan sebagai pemain Red Devils.

Mikel Arteta kecewa dengan keputusan itu walaupun mendominasi perlawanan di atas padang sepanjang 90 minit dan mencipta 12 percubaan tepat di gawang Leicester City.

Arteta turut mengkritik keputusan pengadil termasuk Sistem yang menafikan gol tandukan Alexandre Lacazette dengan alasan pemain berada dalam kedudukan ‘offside’ di awal separuh masa pertama.

“Saya sangat kecewa. Kami sudah ada gol di tangan pada separuh masa pertama tetapi saya tidak faham bagaimana pengadil dan sistem video bantuan pengadil (VAR) boleh halang gol itu,” keluh dengan nada kecewa.