KUALA LUMPUR- Sekumpulan penyelidik dari Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang diketuai oleh Dr. Sivaruby Kanagaratnam berjaya menghasilkan formulasi marjerin dengan lemak struktur berasaskan sawit yang sesuai untuk suhu refrigerasi dan tanpa refrigerasi.

Marjerin refrigerasi boleh digunakan secara terus dari peti sejuk dan tidak mengalami pemisahan minyak pada suhu penggunaan.

Manakala marjerin tanpa refrigerasi pula boleh disimpan dan digunakan dalam julat suhu 25°C – 35°C.

Marjerin tanpa refrigerasi boleh mengeras apabila disimpan pada suhu yang lebih rendah daripada 10°C.

Menurut Sivaruby, marjerin tersebut diformulasikan menggunakan lemak khusus berasaskan sawit yang berupaya membentuk jaringan kristal minyak untuk pengstrukturan produk marjerin refrigerasi dan tanpa refrigerasi.

“Formulasi marjerin ciptaan MPOB ini tidak memerlukan proses hidrogenasi untuk mencapai fungsi yang diperlukan.

“Keupayaan memerangkap minyak yang efektif dari formulasi ini membolehkan pembentukan jaringan kristal minyak yang kuat dan menyumbang kepada konsistensi serta tekstur produk marjerin yang baik untuk mengekalkan strukturnya pada suhu 5°C – 35°C,” katanya dalam satu kenyataan.

Formulasi marjerin yang diperbuat 100 peratus berasaskan tumbuhan itu tidak perlu penyejukan yang sekali gus menjimatkan kos pengangkutan dan penyimpanan.- MalaysiaGazette