Keadaan tren yang tergelincir semasa dalam perjalanan dari Stesen Gemas ke Stesen Johor Bahru Sentral pagi tadi. foto KTMB

KUALA LUMPUR – Sebuah kereta api dengan 10 penumpang tergelincir berhampiran Stesen Genuang dekat sini, awal pagi tadi namun semua penumpang selamat dan tidak mengalami kecederaan.

Insiden itu berlaku kira-kira jam 2.40 pagi.

Ketua Pegawai Eksekutif Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Datuk Ir. Kamarulzaman Zainal berkata, semasa kejadian tren itu sedang dalam perjalanan dari Stesen Gemas ke Stesen Johor Bahru Sentral sebelum tergelincir di Km 595, kira-kira lima kilometer sebelum stesen tersebut.

“Kegelinciran bagaimanapun hanya melibatkan dua gerabak dan satu lokomotif.

“Landasan utama masih boleh digunakan serta tidak menghalang perkhidmatan tren lain,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Kamarulzaman berkata, sedikit kelewatan dijangka  berlaku di sektor selatan antara Gemas dan Johor Bahru.

Ini kerana, semua tren yang melalui kawasan kejadian telah diarahkan untuk memperlahankan kelajuan, katanya lagi.

Pihak KTMB memohon maaf kepada para penumpang yang terlibat dalam kejadian itu.

“Kami telah menyediakan kenderaan alternatif bagi membolehkan semua penumpang dapat meneruskan perjalanan ke Stesen Johor Bahru Sentral,” tambahnya lagi.

Usaha baik pulih sedang giat dijalankan di lokasi kejadian.

“Siasatan terperinci juga telah dimulakan bagi mengenal pasti punca kejadian,” ujarnya lagi.

Siasatan turut membabitkan badan di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia termasuk Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD). – MalaysiaGazette