LONDON – Kes jangkitan baharu Covid-19 di Eropah melonjak dua kali ganda dalam tempoh lima minggu – menjadikan jumlah keseluruhan kepada 10 juta.

Bulan lalu, Amerika Latin dan Asia melaporkan lebih 10 juta kes di wilayah masing-masing manakala Amerika Syarikat merekodkan lebih dari 9 juta kes, menunjukkan wabak itu merebak semakin cepat.

Walaupun Eropah mengambil masa hampir sembilan bulan untuk merekodkan 5 juta kes pertama Covid-19, 5 juta kes berikutnya dilaporkan berlaku lebih sedikit daripada satu bulan, menurut analisis Reuters.

Dengan mewakili 10% populasi dunia, Eropah menyumbang kira-kira 22% daripada jumlah jangkitan global yang kini sudah mencecah 46.3 juta kes.

Dengan lebih daripada 269,000 kematian, Eropah menyumbang sekitar 23% daripada jumlah kematian Covid-19 global daripada hampir 1.2 juta nyawa yang hilang.

Di tengah-tengah kes yang semakin meningkat, Perancis, Jerman dan Inggeris telah mengumumkan penutupan seluruh negara sekurang-kurangnya bulan depan yang hampir sama ketatnya dengan sekatan pada bulan Mac dan April. Portugal telah memberlakukan penutupan sebahagian dan Sepanyol dan Itali mengetatkan sekatan.

Di tengah-tengah kes yang semakin meningkat, Perancis, Jerman dan United Kingdom telah mengumumkan sekatan pergerakan di seluruh negara sekurang-kurangnya sehingga bulan depan, hampir sama ketatnya dengan sekatan pada bulan Mac dan April.

Portugal juga telah menguatkuasakan sebahagian perintah sekatan manakala Sepanyol dan Itali mengetatkan lagi sekatan.

Menurut analisis Reuters, Eropah telah melaporkan lebih daripada 1.6 juta kes jangkitan baharu dalam tujuh hari terakhir, hampir separuh daripada 3.3 juta kes yang dilaporkan di seluruh dunia, dengan lebih daripada 16,100 kematian, meningkat 44% berbanding minggu sebelumnya.

Bagi setiap 10,000 orang di Eropah, lebih daripada 127 kes koronavirus telah dilaporkan dan kira-kira empat orang telah meninggal, menurut analisis Reuters.

Di Amerika Syarikat pula terdapat 278 kes dan tujuh kematian bagi setiap 10,000 orang penduduk.

Di rantau ini, Eropah Timur mempunyai hampir satu pertiga dari jumlah kes Covid-19 yang dilaporkan, jumlah kes tertinggi.

Sementara Eropah Selatan pula merekodkan jumlah kematian tertinggi sekitar 32% daripada jumlah kematian yang berkaitan dengan koronavirus di Eropah.

Rusia adalah negara Eropah Timur yang paling teruk terjejas dengan lebih daripada 1.6 juta jangkitan Covid-19.

Timbalan Perdana Menteri Tatiana Golikova berkata, bahawa katil hospital sudah mencecah kapasiti 90% di 16 wilayah di negara ini. – MalaysiaGazette