Salah seekor ikan paus yang mati selepas mendarat di pantai Sri Lanka. foto Agensi

COLOMBO – Lebih dari 100 ikan paus yang terdampar di pantai Sri Lanka telah dipandu ke laut dalam operasi menyelamat semalam.

Tiga ikan paus pilot dan seekor lumba-lumba ditemui mati kerana cedera berhampiran bandar Panadura, dekat selatan ibu kota Colombo.

Operasi menyelamat itu dilakukan oleh tentera laut, dengan bantuan pegawai perlindungan alam sekitar, polis dan penduduk setempat.

Ia merupakan pendaratan ikan paus terbesar yang pernah berlaku di Sri Lanka.

Setakat ini punca pendaratan itu belum diketahui.

Penduduk tempatan telah melangagr perintah berkurung malam semalam untuk menyertai laut dan pengawal pantai menolak ikan-ikan paus itu ke perairan lebih dalam sehingga ia dapat berenang ke laut.

Namun ada sebahagian ikan paus yang kelihatan kepenatan untuk berenang untuk berada semula di habitatnya. Ia merupakan punca ia mati.

Pendaratan ikan lumba-lumba bukan biasa.

Para saintis juga tidak tahu puncanya tetapi mereka mempunyai pelbagai teori, termasuk ikan paus yang mengikuti ikan-ikan lain ke pantai dan kemudian menjadi bingung.

Mamalia sosial yang sangat tinggi, ikan paus perintis terkenal kerana tersekat dalam kumpulan kerana mereka melakukan perjalanan di komuniti besar dan dekat yang bergantung pada komunikasi berterusan.

Pada bulan September, beberapa ratus ikan paus mati di pesisir Tasmania di Australia di salah satu yang terbesar di negara ini dan yang terbesar di dunia.

Ikan paus pilot terkenal melakukan pendaratan dalam kumpulan kerana mereka melakukan pengembaraan luas dan berada dalam komuniti untuk berhubungan.

Pada bulan September, beberapa ratus ikan paus mati di pesisir Tasmania di Australia – salah satu pendaratan terbesar di negara ini dan terbesar di dunia. – MalaysiaGazette