Pandemik perkataan yang mendapat carian paling tinggi kamus Merriam-Webster.

NEW YORK – Perkataan pandemik dipilih sebagai Merriam-Webster’s Word of the Year pada tahun ini.

Istilah ini didapati menjadi carian kamus dalam talian yang paling banyak berbanding lain-lain perkataan, kata Merriam-Webster di laman webnya.

“Kadang-kadang satu perkataan mendefinisikan era, dan sangat sesuai untuk tahun yang luar biasa ini,” kata penerbit kamus itu.

Pandemi didefinisikan sebagai “wabak penyakit yang terjadi di kawasan geografi yang luas (seperti beberapa negara atau benua) dan biasanya mempengaruhi sebilangan besar populasi,” menurut Merriam-Webster.com.

‘Pan’ adalah daripada perkataan Greek yang bermaksud bermaksud semua atau setiap dan “demo”, yang bermaksud orang, kata Merriam-Webster.

Pencarian kamus melonjak naik pada 11 Mac ketika Pertubuhan Kesihatan Sedunia secara rasmi melabel Covid-19 sebagai pandemik.

Perkataan itu “menyaksikan lonjakan terbesar dalam trafik kamus pada tahun 2020, menunjukkan peningkatan sebanyak 115.806% berbanding pencarian pada tahun 2019,” kata syarikat yang ditubuhkan pada tahun 1831.

Pemenang tahun lalu adalah perkataan “mereka” (they) seperti biasa untuk menggambarkan seseorang yang tidak dikenal pasti sebagai lelaki atau wanita.

Perkataan “keadilan” (justice) menjadi pemenang pada tahun 2018 dan “feminisme” (feminism) pada tahun 2017. – MalaysiaGazette