Nga Kor Ming

IPOH – Peruntukan sebanyak RM200,000 kepada semua 59 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak seperti yang diumumkan dalam Belanjawan negeri 2021 adalah langkah besar pertama yang mencerminkan kematangan politik negeri, kata DAP Perak.

Pengerusinya Nga Kor Ming berkata, ini adalah salah satu daripada beberapa syarat yang dipersetujui antara Pakatan Harapan (PH) dan Menteri Besar baharu, Datuk Saarani Mohamad dalam perbincangan baru-baru ini.

“Semua perkara penting yang disepakati secara konsensus, menandakan sejarah baru dan menunjukkan kematangan politik PH bersama dengan Menteri Besar yang baru dilantik.

“Ini adalah pertama kalinya dalam sejarah negara ini semua 59 ADUN Perak diberikan RM200,000 setiap tahun untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada pengundi kita dan untuk kesejahteraan rakyat,” katanya pada sidang media di pejabat DAP Perak di sini hari ini.

Selain peruntukan RM200,000, Saarani juga mengumumkan kerajaan negeri telah bersetuju untuk mengundang semua anggota DUN ke mesyuarat yang melibatkan jawatankuasa tindakan daerah, jawatankuasa kumpulan fokus daerah dan jawatankuasa pengurusan bencana daerah.

Kor Ming berkata, susulan perbincangan dengan Saarani, kerajaan negeri telah bersetuju mengubah perintah tetap Dewan Undangan Negeri untuk memberi pengiktirafan kedudukan Ketua Pembangkang untuk menikmati gaji, elaun, emolumen dan kemudahan yang diperlukan untuk memainkan peranan mereka dengan berkesan.

“Kerajaan negeri juga telah setuju untuk mengubah perintah tetap agar ketua Jawatankuasa Kira-kira Wang Umum Negeri (PAC) dilantik dalam kalangan pembangkang untuk menjaga keharmonian antara berbagai bangsa dan agama.

“Peruntukan untuk urusan Islam dan bukan Islam dipertahankan dalam Belanjawan 2021 Perak dan jika ada keperluan, peruntukan ini dapat dinaikkan kemudian,” katanya.

Kor Ming juga mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri kerana mengekalkan peruntukan untuk sekolah Cina dan Tamil Jenis Kebangsaan, sekolah bebas Cina, sekolah mubaligh dan lain-lain. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. PH perlu layan negeri pembangkang dengan adil, saksama….. sinar harian 11mei 2019

    Peruntukan MP: Dulu PH kecam BN web perBAHASAN RANG undang perbekalan 2019…. selama 22 bulan berkuasa IBARAT paku dulang paku serpih…MENGATAKAN /perlekeh orang tapi DIRI SENDIRI lagi TERUK dari yang orang yang diperlekeh

Comments are closed.