Peter Horby. foto Agensi

LONDON – Varian baharu koronavirus yang menyebar dengan cepat di Britain membawa mutasi yang boleh menyebabkan kanak-kanak rentan dijangkiti seperti orang dewasa.

Dalam taklimat mengenai penemuan terbaru, para saintis dari Kumpulan Penasihat Ancaman Virus Baru Muncul (NERVTAG) yang mengesan varian itu memaklumkan varian itu dengan cepat menjadi ketegangan dominan di selatan Britain dan dijangka merebak di seluruh negara.

“Kami sekarang mempunyai keyakinan tinggi bahawa varian ini memang mempunyai kelebihan penularan daripada varian virus lain yang kini ada di UK,” kata Peter Horby, seorang profesor penyakit berjangkit di Universiti Oxford dan juga ketua NERVTAG.

Malah, ada petunjuk ia mempunyai kecenderungan yang lebih tinggi untuk menjangkiti kanak-kanak,” kata Neil Ferguson, seorang profesor dan ahli epidemiologi penyakit berjangkit di Imperial College London, yang juga anggota NERVTAG.

“Kami belum membuktikan apa-apa, tetapi kami dapat melihatnya dalam data. Kita perlu mengumpulkan lebih banyak data untuk melihat bagaimana sifatnya,” ujar beliau lagi,

Kemunculan varian SARS-CoV-2 yang bermutasi, yang katanya, 70% lebih mudah merebak berbanding strain sebelumnya.

Kebimbangan ini telah mendorong beberapa negara untuk menutup sempadan mereka dengan Britain dan menyebabkan kawasan utama negara ini melakukan sekatan ketat menjelang Krismas.

Wendy Barclay, seorang profesor NERVTAG lain dan pakar virologi di Imperial memberitahu, antara mutasi dalam varian baru adalah perubahan cara memasuki sel manusia, yang mungkin bermaksud ”bahawa kanak-kanak, mungkin, sama-sama rentan terhadap virus ini seperti orang dewasa”

“Melihat corak percampuran ini, kita mungkin akan melihat lebih banyak kanak-kanak dijangkiti,” kata Barclay. – MalaysiaGazette