KUALA LUMPUR – Satu video klip kononnya Stadium Shah Alam dijadikan tempat pesakit Covid-19 ekoran kesesakan di Hospital Sungai Buloh adalah berita palsu dan tidak benar.

Oleh itu, Pemangku Ketua Polis Selangor, Datuk Arjunaidi Mohamed meminta masyarakat bertenang dan diingatkan agar tidak mudah terpengaruh dengan sebarang bentuk berita palsu yang disebarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan agar tidak membuat sebarang perkongsian atau menyebarkan sebarang berita yang diperolehi dari sumber yang tidak sahih.

”Perbuatan sebegini boleh mencetuskan suasana panik, tidak harmoni serta boleh menggugat ketenteraman awam. Masyarakat boleh mendapatkan pengesahan daripada pihak berkuasa terlebih dahulu tentang sesuatu isu atau berita,” katanya di sini.

Beliau mengulas mengenai rakaman video berdurasi 0.32 saat yang telah diviralkan melalui media sosial kononnya sekumpulan orang ditempatkan di dalam Stadium Shah Alam.

Kejadian ini dikatakan berpunca dari kesesakan di Hospital Sungai Buloh yang tidak dapat menampung jumlah pesakit Covid-19. – MalaysiaGazette