Jentera parti Warisan Sabah sedang sibuk melakukan kerja-kerja pemasangan bendera sempena kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Ke-16 Sabah di jalan bulatan Bomba, Semporna, Sabah. foto MOHD ADZLAN, 13 SEPTEMBER 2020.
SEJAK tahun 1963, Sabah dan Sarawak terpaksa menjadi watak sokongan untuk negeri-negeri di Semenanjung dan begitu banyak janji yang dibuat menjelang kemerdekaan Malaysia Timur daripada penjajah British, masih belum dipenuhi walaupun enam dekad berlalu.
Sebenarnya, sehingga tahun 2018, Sabah dan Sarawak sering diberi nama sebagai ‘undi simpanan tetap’ untuk kerusi Parlimen kerana kerajaan Barisan Nasional yang memerintah ketika itu, begitu yakin memiliki sokongan pengundi Malaysia Timur sehingga mereka begitu senang untuk terlibat dalam politik yang tidak teratur di Semenanjung Malaysia.
Di Sabah, politiking adalah sangat kuat sehingga kini dan ramai yang masih mengingati pengeboman pada 1986, rusuhan dan deklarasi darurat – pengajaran pahit yang bagaimanapun tidak menghentikan ‘katak melompat’ dalam kalangan ahli parlimen yang sering menukar parti sesuka hati.
Pertukaran terbaru dalam pakatan politik di Sabah berlaku pada bulan Julai tahun lepas dan kejatuhan dari kempen yang sengit dan keterpaksaan para pengundi untuk pulang membuang undi, masih dirasakan kerana kes positif Covid-19 Malaysia telah meningkat tiga kali ganda sejak pilihan raya negeri pada bulan September.
Maka ketika Parti Warisan Sabah mengumumkan rancangan untuk melebarkan sayap ke Semenanjung, ramai pakar analisis politik merasakan waktunya bertepatan dengan banyak amalan politik sesuka hati yang diterapkan oleh ahli politik dari Semenanjung.
Kejatuhan kerajaan persekutuan Pakatan Harapan, dengan peletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri secara tiba-tiba pada bulan Februari, dicetuskan oleh anggota parlimen yang menukar pakatan/kerjasama – sama seperti bagaimana kerajaan negeri Sabah jatuh beberapa bulan selepas itu pada bulan Julai.
Pelebaran sayap Warisan ke luar Sabah masuk akal kerana kerajaan nasional terus bersikap sebelah pihak, memihak kepada ahli politik Semenanjung – walaupun saiz tanah Sabah dan Sarawak hampir dua kali ganda berbanding Semenanjung.
Oleh itu Warisan yang ingin memiliki lebih banyak perwakilan di peringkat persekutuan difikirkan masuk akal sekiranya parti itu mampu menolong memenuhi janji-janji tahun 1963 dan juga pembangunan pesat di Malaysia Timur agar setara dengan apa yang sudah ada di Semenanjung.
Walaupun ramai yang mempersoalkan bagaimana Warisan boleh mencapai matlamat menjadi pemerintah persekutuan, kebenarannya adalah terdapat ramai orang Sabah di Semenanjung dan hanya memerlukan perubahan dalam pendaftaran alamat pemilih untuk menyelesaikannya.
Parti politik yang kini mendominasi di peringkat persekutuan – PKR dan DAP, serta parti pemerintah UMNO, PAS dan Bersatu – mungkin mendapati diri mereka akan dijatuhkan sekiranya penyokong setia Malaysia Timur menunjukkan belang sebenar.
Senario ini mungkin kelihatan tidak masuk akal sekarang, tetapi siapa yang dapat meramalkan kejatuhan Barisan Nasional di Parlimen pada Mei 2018? Sekiranya Pakatan Harapan berjaya melakukan pengambilalihan Kerajaan Persekutuan pada PRU14, bolehkah parti-parti Malaysia Timur seperti Warisan membuat satu lagi kejutan pada PRU15?
Fredrika Slong
Kota Kinabalu