Fatou Bensouda . foto BBC

THE HAGUE – Hakim di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mendapati mahkamah itu mempunyai bidang kuasa terhadap jenayah perang yang dilakukan di wilayah Palestin, sekali gus membuka jalan untuk penyiasatan jenayah walaupun ada bantahan daripada Israel.

Keputusan itu menimbulkan reaksi cepat daripada kedua-dua pihak – Israel dan Palestin.

Israel yang bukan anggota mahkamah tersebut menolak bidang kuasa tersebut tetapi pihak Berkuasa Palestin, yang menyambut baik keputusan itu.

Manakala Amerika Syarikat (AS) membantah keputusan berkenaan.

Pendakwa ICC, Fatou Bensouda mengatakan pihaknya sedang mengkaji keputusan itu dan akan memutuskan apa yang harus dilakukan selanjutnya “dipandu ketat oleh mandatnya yang bebas dan tidak berat sebelah” untuk mendakwa jenayah perang dan kekejaman ketika negara-negara tidak dapat atau tidak mahu melakukannya sendiri.

Para hakim ICC mengatakan keputusan mereka didasarkan pada fakta bahawa Palestin telah diberikan keanggotaan dalam perjanjian pengadilan dan telah menyerahkan situasinya kepada mahkamah.

Para hakim berkata, keputusan bidang kuasa itu tidak terpakai kepada percubaan untuk menentukan kenegaraan Palestin, yang tidak pasti atau sempadan negara.

“Bidang kuasa wilayah mahkamah dalam situasi di Palestin … meluas ke wilayah yang diduduki oleh Israel sejak tahun 1967, iaitu Gaza dan Tebing Barat, termasuk Jerusalem Timur,” kata mereka.

Bensouda mendapati berlaku “perang jenayah telah atau sedang dilakukan di Tebing Barat, termasuk Jerusalem Timur, dan Jalur Gaza” pada bulan Desember 2019.

Beliau menamakan Pasukan Pertahanan Israel dan kumpulan Palestin yang bersenjata seperti Hamas sebagai kemungkinan pelaku.

Katanya, beliau tidak melihat alasan untuk tidak membuka siasatan, tetapi meminta hakim untuk memutuskan terlebih dahulu apakah situasi itu berada di bawah bidang kuasa pengadilan.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengecam keputusan itu, dengan mengatakan: “Ketika ICC menyiasat Israel atas kejahatan perang palsu, ini adalah antisemitisme tulen”.

Beliau mengutuk mahkamah itu kerana menyiasat Israel ketika “membela diri daripada pengganas” sambil menolak untuk disiasat.

Sebaliknya, Netanyahu menyifatkan di Iran dan Syria merupakan diktator ganas yang melakukan kekejaman mengerikan hampir setiap hari.

Kementerian Luar Palestin dalam satu kenyataan berkata, perkembangan itu adalah “hari bersejarah bagi prinsip kebertanggungjawaban”. – MalaysiaGazette