Frank Bernhardt

KUALA LUMPUR – Majoriti pengendali pasukan Liga Malaysia sudah bersedia mengikuti Prosedur Operasi Standard (SOP) yang akan dikeluarkan oleh Malaysian Football League (MFL) selepas mendapat kebenaran daripada Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk menjalani latihan bermula 15 Februari ini.

Ketua jurulatih UiTM FC, Frank Bernhardt, mengakui lega kerana mereka tidak perlu menunggu terlalu lama untuk memulakan latihan semula selepas sebulan pasukannya tidak dapat jalani latihan ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bermula 13 Januari lalu.

Beliau optimis pemainnya masih berada pada tahap terbaik bagi memulakan latihan kerana sepanjang tempoh PKP mereka telah menjalani latihan yang ditetapkan secara dalam talian dan bersedia kembali jalani latihan seperti biasa.

“Sememangnya saya dan pasukan teruja dengan pengumuman semalam kerana akhirnya kami dapat turun ke padang, seterusnya diharapkan Liga Malaysia dapat bermula pada musim ini.

“Kami tidak ada masalah untuk mengikut SOP yang ditetapkan iaitu program latihan berpusat mengikut model gelembung sukan kerana kami mempunyai kemudahan yang mencukupi tempatkan semua pemain.

“ Apa-apapun kami akan menilai terlebih dahulu SOP yang akan dikeluarkan oleh MFL dan melihat daripada situ bagaimana cara pelaksanaannya, ” katanya.

Kurniawan Dwi Yulianto.

Sementara itu, ketua jurulatih Sabah FC, Kurniawan Dwi Yulianto, juga gembira dengan kebenaran kerajaan untuk semua pasukan melakukan latihan sambil melihat perkara itu penting agar perancangan Liga Malaysia dapat berjalan seperti dirancang pada musim ini.

Tambahnya, semua pasukan sudah tentu mempunyai perancangan masing-masing sejak bermula awal tahun ini dan pengumuman MKN itu diharap akan memberikan keselesaan kepada jurulatih dalam merangka sistem latihan yang bersesuaian.

“Saya rasa bukan sahaja Sabah tetapi semua pasukan Liga Malaysia gembira apabila mendapat perkhabaran ini kerana memberikan satu permulaan positif kepada Liga Malaysia.

“Apa jua SOP yang digariskan oleh MKN, kami sedia ikutinya kerana tidak mahu sebarang masalah membabitkan kesihatan pemain akan terjadi nanti demi memastikan liga kita mampu berjalan dengan lancar.

“Selain itu, kami betul mahukan Liga Malaysia dapat bermula seperti biasa musim ini dengan semua perlawanan dapat dijalankan tanpa sebarang penangguhan, “ katanya.

Bagi ketua jurulatih PJ City, P Maniam, dia dapat menerima saranan yang ditetapkan MKN dan menegaskan pemain serta barisan jurulatih sudah bersedia daripada segi mental untuk mengikuti latihan secara ‘Camp Quarantine’ dan ‘Home Quarantine’.

“Buat masa ini, kami akan menunggu arahan daripada pihak pengurusan berhubung perkara ini namun secara kasarnya, semua pemain serta jurulatih boleh memahami cara latihan yang diarahkan.

“Sememangnya SOP ini antara kaedah yang baharu digunakan namun apa jua langkah yang ditetapkan, demi memastikan Liga Malaysia kembali bersambung, kami sedia ikuti SOP seperti mana diarahkan kerajaan, ” katanya.

Kerajaan pada Selasa membenarkan program latihan berpusat dijalankan bagi pasukan-pasukan dalam Liga Malaysia, Liga Hoki Malaysia (MHL) dan Liga Sepak Takraw (STL), bermula 15 Februari ini.

Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, keputusan itu dibuat selepas Jawatankuasa Teknikal PKP mendengar pembentangan daripada Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan membuat penilaian risiko. – MalaysiaGazette