Guan Eng (kanan) bersama Rayer ketika ditemui pemberita di pekarangan IPD Timur Laut, Pulau Pinang hari ini.

GEORGE TOWN – Bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng selesai memberi keterangan berhubung kenyataan bersama Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) yang mempersoal pelaksanaan darurat.

Guan Eng yang ditemani peguamnya, RSN Rayer meluangkan masa kira-kira satu jam di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut sebelum keluar pukul 12.25 tengah hari.

Menurut Rayer, pihaknya memberi kerjasama penuh terhadap siasatan yang dilakukan oleh pegawai berpangkat Asisten Superintendan dari Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT), Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.

“Kami dimaklumkan keterangan Guan Eng telah selesai diambil sepenuhnya dan kami berterima kasih atas penyiasatan yang dibuat pihak polis,” kata Rayer.

Pada 12 Januari lalu, pemimpin PH tidak setuju dengan keputusan parti pemerintah untuk mengisytiharkan darurat di seluruh negara.

Dalam kenyataan itu, Majlis Presiden menegaskan mengambil pendirian menolak rasional serta alasan-alasan yang telah diberikan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kononnya kuasa-kuasa darurat diperlukan untuk menyelamatkan Malaysia dari Covid-19.

Dalam perkembangan sama, Rayer menggesa polis menjalankan siasatan terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan susulan mengeluarkan kenyataan bertentangan dengan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berhubung keperluan mengadakan sidang Parlimen.

“Kita harap pihak polis akan melakukan penyiasatan yang sama terhadap Takiyuddin,” ujar Rayer. -MalaysiaGazette