Gambar hiasan
BAGI kebanyakan manusia, tidur adalah suatu aktiviti yang datang secara semulajadi.
Letakkan sahaja kepala di bantal, lelaplah mata. Tidur yang sempurna merupakan antara
faktor utama yang menentukan pencapaian seseorang pada keesokan harinya. Namun tidak dinafikan ada di antara kita yang diuji dengan masalah mendapatkan tidur yang berkualiti.
Seorang manusia memerlukan waktu tidur yang berbeza bergantung kepada beberapa faktor termasuk faktor usia. Secara amnya, bayi yang baru lahir memerlukan 14 hingga 17 jam sehari untuk tidur dan keperluan itu berkurangan ketika meningkat dewasa. Orang dewasa secara amnya memerlukan waktu tidur selama 7 hingga 9 jam sehari, walau bagaimanapun, terdapat juga sebahagian yang memerlukan kurang daripada itu dan ada yang memerlukan tidur yang lebih. Warga emas yang berusia 65 tahun ke atas pula biasanya akan memerlukan 7 ke 8 jam sehari untuk tidur.
Sekiranya kita tidak mendapat tidur yang mencukupi, badan kita akan berhutang waktu tidur pada hari-hari yang seterusnya. Badan mungkin dapat menyesuaikan diri dengan keadaan kekurangan tidur nmaun ia berisiko untuk mengakibatkan masalah seperti keupayaan membuat keputusan dengan pantas, waktu untuk mengambil tindakan dan fungsi-fungsi badan yang lain juga boleh turut terganggu.
Antara tanda-tanda utama yang boleh didapati dari seseorang yang tidak mendapat tidur yang secukupnya adalah merasa pening atau mengantuk malahan tertidur di siang hari terutamanya apabila melakukan aktiviti yang senggang seperti duduk menonton televisyen atau wayang dan memandu, tidur dalam masa lima minit selepas meletakkan kepala di bantal. Ada juga sesetengah daripada mereka yang tidak mendapat tidur yang cukup mengalami tidur mikro (micro sleep).
Tidur mikro iaitu tidur yang sangat sekejap di waktu berjaga dan ini merupakan antara punca kemalangan jalan raya yang kerap berlaku, memerlukan jam penggera untuk mengejutkan daripada tidur, merasa tidak stabil atau terhuyung-hayang sewaktu bangun pagi ataupun sepanjang hari, sukar untuk bangun daripada tidur saban hari, mempunyai perubahan mood atau perasaan, mudah lupa, sukar menumpukan perhatian kepada tugasan yang dilaksanakan dan menggantikan tidur pada hari yang tidak perlu bangun awal.
Kesan daripada tidur yang tidak mencukupi pula terdiri daripada bukan sahaja masalah
fizikal, malah ia boleh mengakibatkan masalah mental, emosi dan mungkin mengakibatkan masalah sosial juga. Antara kesan yang telah dilaporkan termasuklah masalah ingatan, kurang daya motivasi, mudah merasa marah dan kemurungan.
Selain itu tidur yang tidak mencukupi juga boleh mengakibatkan seseorang itu mempunyai masalah terlebih makan, sekaligus menyebabkan peningkatan berat badan. Ia juga boleh menyebabkan kelemahan dalam sistem ketahanan badan sekaligus menjadikan seseorang itu lebih mudah dihinggapi penyakit.
Masalah fizikal ini juga mendorong kepada datangnya penyakit seperti hipertensi, kencing
manis, serangan jantung dan obesiti. Selain daripada itu kekurangan yang teruk mungkin
menyebabkan seseorang itu mengalami kekurangan keinginan syahwat, kegagalan membuat keputusan yagn baik dan mengalami halusinasi. Perkara-perkara sebegini boleh
mengakibatkan kerenggangan dalam hubungan rumahtangga dan menyebabkan masalah
komunikasi dan seterusnya masalah sosial yang akhirnya boleh menjuruskan seseorang itu kepada penyakit mental.
Tidur juga bukan sebarang tidur. Badan memerlukan tidur yang sempurna untuk mendapat manfaat daripada tidur itu sendiri. Terdapat empat fasa dalam tidur bergantung kepada betapa aktifnya otak seseorang. Empat fasa tidur ini terbahagi kepada Rapid Eye Movement (REM) dan non-Rapid Eye Movement (nREM). Sewaktu fasa REM, bebola mata akan bergerak dengan pantas ke arah-arah yang tertentu tetapi tiada maklumat visual yang dihantar ke otak.
Fasa nREM pula terbahgai kepada tiga, setiap satunya berlangsung selama 5 hingga
15 minit. Ketiga-tiga fasa ini akan dilalui sebelum tiba ke fasa REM.  Fasa 1 nREM adalah di mana mata tertutup, namun masih mudah untuk seseorang itu dikejut. Fasa ini mengambil masa dalam 5 hingga 10 minit. Fasa kedua merupakan tidur ringan di mana kadar denyutan nadi menjadi lebih rendah dan suhu badan menurun sedikit. Badan sedang bersedia untuk masuk ke fasa ketiga iaitu tidur nyenyak.
Dalam fasa ketiga ini seseorang itu akan menjadi sukar untuk dikejut, dan sekiranya terjaga, seseorang itu akan berada dalam keadaan bercelaru atau di awang-awangan buat seketika. Dalam fasa ketiga ini jugalah badan membaikpulih dan menjana semula tisu-tisu yang rosak, membina tulang dan otot, serta menguatkan sistem daya tahan tubuh.
Tidur ini begitu penting sehingga sebahagian daripada pengamal perubatan dari pelbagai
bidang bekerjasama dan mengkaji tentang tidur ini. Mereka ingin menegaskan bahawa tidur yang berkualiti tidak mendapat tempat yang sewajarnya di dalam kesihatan dan kesejahteraan seseorang individu. 19 Mac merupakan tarikh Hari Tidur Sedunia yang mana sambutan yang telah dijalankan sejak 13 tahun yang lepas tidak lain tidak bukan berhasrat untuk memberitahu tentang kepentingan tidur yang mencukupi dan berkualiti.
Tema pada tahun ini yang berbunyi; “Regular Sleep, Healthy Future” menegaskan kepentingan tidur bagi mencapai kualiti kehidupan yang optimum dan sekaligus meningkatkan taraf kesihatan secara keseluruhan.
Antara langkah-langkah yang disyorkan untuk mendapat tidur yang berkualiti termasuklah menetapkan waktu untuk tidur dan waktu untuk bangun dari tidur, sekiranya perlu tidur di waktu siang hendaklah tidak melebihi 45 minit, mengelakkan pengambilan alkohol yang berlebihan empat jam sebelum dan tidak merokok sebelum waktu tidur. Amalan pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi kafein haruslah dielakkan dalam tempoh 6 jam sebelum waktu tidur. Ini termasuklah minuman seperti kopi, teh dan juga coklat.
Mengelakkan pengambilan makanan berat, berempah atau manis dalam tempoh 4 jam
sebelum waktu tidur, namun demikian, snek ringan adalah dibenarkan. Melakukan senaman secara berkala namun bukan sejurus sebelum waktu tidur juga merupakan salah satu langkah yang boleh diamalkan sekiranya mengalami masalah untuk mendapatkan tidur yang berkualiti.
Penyediaan tempat tidur yang selesa dan dikhaskan untuk aktiviti tidur sahaja juga boleh
membantu mengasimilasikan tempat tidur dengan aktiviti tidur itu sendiri. Menggunakan
tilam dan aksesori seperti cadar, selimut dan bantal yang sesuai juga dapat membantu
mendapatkan tidur yang selesa dan nyenyak. Elakkan daripada melakukan aktiviti yang
bising di sekitar tempat tidur dan seboleh-bolehnya gunakan pencahayaan yang minimum.
Selain daripada tidur yang sempurna di waktu malam itu memenuhi keperluan fizikal
seseorang manusia, ia juga selari dengan sunnatullah yang mana Allah SWT telah berfirman dalam empat tempat di dalam al-Quran, salah satunya di dalam Surah al-Mu’min ayat 61 yang bermaksud, “Allahlah yang menjadikan malam untuk kamu suapya kamu beristirehat padanya, dan menjadikan siang terang benderang. Sesunggunya Allah benar-benar mempunyai kurnia yang dilimpahkan ke atas manusia, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.”
Ayat ini jelas menyatakan bahawa penciptaan malam adalah untuk beristirehat
dan kita sebagai hambaNya wajib menjaga kesihatan dengan mematuhi sunnah yang telah ditetapkan.
Dr Jannatul Madihah binti Abu Bakar
Timbalan Pengerusi WARAK Writers Pool, Exco Wanita Remaja dan Kanak-kanak,
Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA) &
Dr Aspalilah Alias
Pensyarah Anatomi, Fakulti Pergigian, USIM
Exco Wanita Remaja dan Kanak-kanak (WARAK),
Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA).