Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Dr Vivian Balakrishnan mengadakan pertemuan di Putrajaya, hari ini.

KUALA LUMPUR – Malaysia dan Singapura dijangka memulakan perbincangan mengiktiraf sijil vaksinasi Covid-19 yang dikeluarkan untuk rakyat masing-masing dalam masa terdekat.

Pengiktirafan itu bagi mempermudahkan perjalanan merentasi sempadan antara dua-dua buah negara.

Menurut satu kenyataan, perbincangan berkaitan program vaksinasi antara Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan rakan sejawatnya dari Singapura, Dr Vivian Balakrishnan di Putrajaya hari ini menunjukkan hasil yang positif.

Katanya, kedua-dua negara bersetuju untuk mempercepatkan program vaksinasi jangka panjang yang membabitkan rakyat Malaysia yang menetap di negara jiran itu, dan rakyat Singapura yang menetap di negaar ini.

Kedua-dua negara juga bersetuju memulakan pergerakan antara sempadan secara berperingkat seperti Laluan Hijau Timbal Balik (RGL) dan Peraturan Ulang Alik Berkala (PCA), ujarnya.

“Semua perincian pelaksanaan mengenai pengiktirafan timbal balik sijil vaksinasi antara Malaysia dan Singapura akan diperhalusi dan dimuktamadkan kedua-dua pihak.

“Kedua-dua Menteri mengesahkan kembali hubungan yang baik dan lama antara Malaysia dan Singapura, serta peri pentingnya usaha mengukuhkan kerjasama yang saling menguntungkan dalam mengatasi cabaran bersama akibat pandemik COVID-19,” kata kenyataan itu. – MalaysiaGazette