Pasukan bomba berjaya menyelamatkan seorang lelaki yang terjun dari Jambatan Pulau Pinang bagi menyelamatkan isterinya yang terjun terlebih dahulu akibat mengalami kemurungan.

SEBERANG PERAI – Seorang wanita bertindak terjun ke dalam laut dari Jambatan Pulau Pinang di Kilometer 1.0 menghala pusat bandar hari ini.

Melihat Low Yeang Ching, 45, bertindak demikian, suaminya turut terjun ke dalam laut bagi menyelamatkan wanita tersebut.

Difahamkan kejadian berlaku jam 4.30 petang ketika pasangan itu melalui jambatan tersebut bersama seorang anak lelaki mereka.

Anak pasangan berkenaan ditemui orang awam duduk bersendirian di atas Jambatan Pulau Pinang.

Anak lelaki pasangan itu ditemui orang awam di atas jambatan sebelum mereka dimaklumkan ibu bapanya telah terjun ke dalam laut.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian itu pada jam 4.40 petang sebelum pasukan dari Balai Bomba dan
Penyelamat Perai dikerahkan ke lokasi.

“Sebaik tiba, kita dapati seorang wanita telah terjun ke dalam laut dari atas Jambatan Pulau Pinang.

Mangsa diselamatkan suaminya sebelum ketibaan pihak bomba.

“Mangsa diselamatkan suaminya sebelum dibawa ke tiang jambatan nombor 107 sementara menunggu ketibaan pihak bomba.

“Susulan itu, kita turun ke bawah dengan menggunakan kaedah ‘rappelling’ untuk memujuk dan menenangkan mangsa,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Pihak bomba turun untuk memujuk mangsa.

Tambah jurucakap itu, mangsa yang berjaya dipujuk itu kemudian dibawa naik melalui Pangkalan Polis Marin, Batu Uban.

“Mangsa dihantar ke hospital untuk rawatan lanjut dan kes diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut,” ujarnya.

Mangsa yang diselamatkan dibawa ke hospital untuk rawatan lanjut.

Operasi tamat sepenuhnya jam 6.18 petang.- MalaysiaGazette