Senator Datuk Razali Idris.

KUALA LUMPUR – Apa peranan Majlis Harga Barang Negara yang sepatutnya memberi data mutakhir bagi setiap barangan yang dijual tetapi pada harga akhir ia tetap tinggi dan kepada pengguna.

Pengerusi Kaukus Kesejahteraan Rakyat Dewan Negara, Senator Datuk Razali Idris berkata, pengguna juga sudah mula mempersoalkan apakah fungsi Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011.

Justeru bagi mengekang kenaikan harga barangan melambung setiap kali musim perayaan, kerajaan kena bertegas memerangi kartel atau orang tengah.

“Fenomena harga melambung perlu dititiknoktahkan yang rata-rata memberi kesan yang sangat buruk kepada pengguna dan peniaga.

“Sehingga pertengahan bulan Ramadan ini, ramai pengguna dan peniaga berasa sangat terkesan dan mengeluh akibat harga yang tidak masuk akal termasuk barang basah seperti sayur, udang, ikan, ayam, daging dan buah selain minyak masak dan barang makanan tin,” ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Razali, Kaukus Kesejahteraan Rakyat Dewan Negara juga menggesa pihak kementerian mengesan sindiket kartel iyang berlaku di peringkat pengimport dan pemborong bagi barangan yang diimport sepenuhnya serta didorongi kartel domestik yang menguasai rantaian bekalan antara pemborong, pembekal dan peniaga tempatan.

“Kita memahami penentuan harga barangan bergantung kepada harga di negara asal, perubahan kadar tukaran mata wang dan peningkatan kos utiliti tetapi permainan harga yang tidak munasabah dengan niat membuat keuntungan tinggi masih terus berlaku pada masa ini

“Justeru, Kaukus Kesejahteraan Rakyat Dewan Negara melahirkan keprihatinan yang sangat tinggi terhadap kebajikan pengguna perlu dibela, tidak dibuli dan tidak ditindas sama sekali di samping tidak menghimpitkan keresahan peniaga dan penjaja untuk menjual barangan masing-masing dengan harga yang patut,” katanya.

Menurut beliau, pengguna masih bergelut dengan ekonomi masa kini, terutama kelompok rakyat yang terjejas akibat pandemik Covid-19 dan kesejahteraan rakyat perlu dibela pada ketika pasaran domestik negara juga telah diberikan rangsangan pemulihan ekonomi oleh kerajaan sedia ada. – MalaysiaGazette