Gerakan mencadangkan perumahan flat dipasang jeriji besi demi keselamatan.Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Pemasangan jeriji besi mesti diwajibkan di semua flat dan kediaman projek perumahan rakyat (PPR), mampu milik dan sewa untuk beli (RTO).

Ini kerana, keselamatan penghuni-penghuni ini harus menjadi keutamaan, kata Presiden Nasional Parti Gerakan, Datuk Dr. Dominic Lau Hoe Chai.

“Saya sangat sedih setelah mengunjungi ahli keluarga bayi perempuan berusia November yang meninggal dunia pada kejatuhan bayi perempuan dari PPR pada hari Ahad lalu.

”Saya yakin bahawa pemasangan gril logam di flat PPR atau pangsapuri adalah diperlukan agar tidak mahu tragedi serupa berulang, ” katanya selepas bertemu dengan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr. Edmund Santhara di ibu pejabat Gerakan di Menara PGRM dan menyerahkan surat rasmi.

Katanya, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), peningkatan perlindungan pada tingkap dapat mengurangkan jumlah kematian anak-anak yang jatuh dari bangunan sebanyak 50% hingga 90%.

”Keselamatan nyawa sangat penting, jadi Gerakan memberi cadangan kepada kerajaan agar jeriji atau penghadang pada tingkap dipasang terlebih dahulu ketika membina flat PPR di masa depan,” ujarnya.

Beliau turut mengingatkan ibu bapa untuk meningkatkan kesedaran dalam hal ini.

Sebagai contoh, mereka boleh memberi amaran kepada anak-anak supya tidak bermain berhampiran dengan balkoni, tingkap atau di tingkat atas dan meningkatkan kesedaran keselamatan tingkap sendiri.

Pada masa yang sama, elakkan meletakkan sofa, katil, meja dan kerusi berhampiran balkoni atau tingkap yang boleh dipanjat oleh kanak-kanak, ujarnya. – MalaysiaGazette