Barcelona sedang memujuk Xavi Hernandez untuk menggantikan Ronald Koeman di Nou Camp musim depan

MADRID – Barcelona merancang mengadakan perbincangan dengan bekas pemain kelab itu, Xavi Hernandez bagi mengantikan Ronald Koeman sebagai pengurus pada musim hadapan.

Laporan media mendakwa the Catalans optimis dengan usaha itu  walaupun Hernandes sudah mengikat kontrak dan perjanjian sebagai jurulatih kelab Qatar, Al-Sadd pada awal minggu ini.

Namun akhbar, Catalan ARA melaporkan Presiden, Joan Laporta dan Lembaga Pengurusan Barcelona telah mengatur perjumpaan dengan Hernandes untuk membincangkan terma.

Katanya, Hernandes akan bertemu Laporta dan Pengarah Sukan kelab itu, Mateu Alemany untuk membincangkan tanggungjawab dan rancangan perpindahan musim hadapan sebelum dia memuktamdkan kontrak bersama kelab Qatar.

Wujud indikasi masa depan Lionel Messi menjadi penentu penyertaan Hernandes di Nou Camp yang mana kontrak pemain antarabangsa Argentina itu akan berakhir Jun ini.

Laporan media Qatar menyatakan Hernandes telah menyambung kontrak bersama Al-Sadd sehingga 2023.

Beliau membantu kelab menjulang piala Liga Bintang Qatar dan Piala Qatar musim ini. Pada tahun lalu kelab itu memenangi Piala Qatar dan Piala Super Qatar.

Masa depan Koeman menjadi tanda tanya apabila Barcelona ketinggal empat mata di belakang Atletico Madrid dalam saingan liga.

Kemenangan Atletico ke atas Osasuna mengakhiri peluang Barcelona untuk menjulang gelaran musim ini berikutan kekalahan 1-2 kepada Celta Vigo di halaman sendiri. – MalaysiaGazette