Scotland dan Belanda terikat seri 2-2 dalam aksi persahabatan antarabangsa pertama menjelang Euro 2020 di Portugal semalam.

LONDON – Scotland memulakan persiapan Kejohanan Euro 2020 yang membuka tirai 13 Jun ini dengan langkah kanan walaupun gagal meraih tiga mata penuh dalam aksi persahabatan antarabangsa berkenaan.

Dalam perlawanan menentang Belanda awal pagi tadi, Scotland yang hampir mengesahkan kemenangan dikecewakan Belanda dengan keputusan seri 2-2.

Scotland membuka jaringan awal pada minit ke-10 mengejutkan tuan rumah the Oranje sebelum Memphis Depay menyamakan kedudukan pada minit ke-17.

Kedua-dua pasukan saling berbalas serangan dan berdegil di gawang lawan sehingga buntu dalam merobek gawang lawan sehingga separuh masa pertama tamat dengan keputusan seri.

Bagaimanapun separuh masa kedua Scotland sekali lagi berada di hadapan apabila Nisbet membuka gol kedua pasukannya pada minit ke-63.

Dengan keyakinan itu, Scotland terus beraksi dengan taktik bertahan untuk mengesahkan tiga mata penuh menjadi milik mereka dalam aksi persahabatan antarabangsa yang pertama itu.

Bagaimanapun Depay sekali lagi menjadi pemusnah impian pasukan pelawat itu apabila berjaya menyudahkan sepakan percuma ke dalam gawang lawan sekaligus mengikat keputusan seri 2-2 pada minit ke-89.

Ia ternyata mengecewakan Scotland namun gembira dengan perkembangan positif yang dipamerkan anak buahnya atas padang menjelang Euro 2020 dalam tempoh 10 hari lagi.- MalaysiaGazette