The torched motorcycle of an employee from a chicken processing factory.
The torched motorcycle of an employee from a chicken processing factory.

SEBERANG PERAI – Seorang pemilik kilang memproses ayam bertindak membakar motosikal pekerjanya selepas kereta miliknya yang dipinjamkan ditinggalkan di tepi jalan dalam keadaan rosak.

Bertindak atas laporan dibuat oleh mangsa,  polis menahan suspek berusia 40 tahun itu di kawasan Tasek Gelugor pada jam 1 tengah hari semalam.

Dalam laporan polis, mangsa berusia 35 tahun itu mendakwa motosikalnya yang ditinggalkan dalam kawasan tempat kerja sejak seminggu lalu itu hanya tinggal kerangka  akibat dibakar majikan.

Noorzainy.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor berkata, mangsa mengetahui kejadian itu selepas suspek menghantar gambar motosikal tersebut dalam keadaan terbakar menerusi telefon bimbit pada Selasa lalu.

“Dia mengesyaki motosikalnya yang tinggalkan kerana mengalami kerosakan kecil itu dibakar majikan selepas berlaku perselisihan faham antara mereka sehari sebelum kejadian.

 

Lokasi suspek membakar motosikal milik pekerjanya.

“Bertindak atas laporan tersebut, kita menahan suspek sebelum merampas telefon bimbit, cebisan kain berwarna coklat yang terdapat kesan terbakar, pemetik api dan sekeping papan nombor pendaftaran motosikal yang dibakar,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Noorzainy, hasil siasatan mendapati suspek tidak puas hati terhadap pengadu yang menggunakan keretanya untuk bertemu rakan hingga kehabisan petrol lalu meninggalkan kenderaan itu di tepi jalan.

Kata beliau, pada keesokan hari suspek dan mangsa pergi semula ke lokasi kereta ditinggalkan namun selepas diisi minyak, kenderaan itu tidak boleh bergerak kerana mengalami kerosakan.

Antara barang yang dirampas polis untuk membantu siasatan.

“Tidak puas hati dengan kejadian tersebut dipercayai menjadi punca suspek membakar motosikal pekerjanya.

“Suspek juga bertindak merakamkan kejadian motosikal dalam keadaan terbakar sebelum menghantar kepada pekerjanya itu,” kata Noorzainy.

Kata beliau, ibu serta jiran suspek turut berada di lokasi ketika suspek membakar motosika tersebut.

Mereka cuba menghalang suspek, namun tidak dihiraukan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan. – MalaysiaGazette