Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon keluar selepas mengadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billal Shah dalam satu pertemuan khas di Istana Negara, Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAK, 29 JUN 2021.

KUALA LUMPUR – Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon mengesahkan Parlimen akan mula bersidang dalam masa terdekat.

Ia merupakan keputusan selepas sembah menghadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang berlangsung kira-kira sejam di Istana Negara hari ini.

Menurut Mohd Rashid, sesi menghadap itu turut dihadiri Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Rais Yatim dan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun.

Turut sama, Timbalan Speaker Dewan Negara, Senator Datuk Seri Mohamad Ali Mohamad dan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Seri Azalina Othman Said.

“Saya mengucapkan ribuan terima kasih terhadap keprihatinan Seri Paduka Baginda, kita hargai kuasa Agong semasa darurat ini.

“Jadi InsyaAllah apa yang dititahkan oleh baginda dalam ruang lingkup… juga melalui nasihat daripada Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) untuk kita membuka Parlimen sebagaimana telah dicadang dan dititah YDPA.

“InsyaAllah akan jumpa tak lama lagi untuk kita buka Parlimen sama ada biasa atau pun hibrid,” katanya ketika ditemui media di Pintu 2 Istana Negara hari ini.

Sementara itu, kenderaan yang membawa Rais dan Azizan keluar melalui Pintu 1 Istana Negara sekitar pukul 12 tengah hari.

Kenderaan yang membawa Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Dr Rais Yatim keluar selepas mengadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billal Shah dalam satu pertemuan khas di Istana Negara, Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAK, 29 JUN 2021.

Media sebelum ini melaporkan Rais dan Azhar mendapat jemputan dari Istana Negara dan pertemuan itu adalah bagi membincangkan mengenai persidangan Parlimen.

Difahamkan ia selepas Rais dan Azhar pada 25 Jun lalu mencadangkan persidangan Parlimen secara hibrid boleh diadakan sekitar akhir Ogos ataupun minggu pertama September tahun ini. – MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Yang Dipertua Dewan Negara, Dewan Rakyat menghadap Agong