Projek penghantaran tempurung isirung sawit ke Jepun diselaraskan dan dikendalikan oleh Palmitco Alliance Sdn. Bhd.

KUALA LUMPUR – FGV Palm Industries Sdn. Bhd. (FGVPI) dan Kumpulan eREX Co. Ltd. (eREX) telah menghantar 10,000 metrik tan tempurung isirung sawit (PKS) melalui Pelabuhan Tanjung Bruas, Melaka ke Saiki, Jepun.

Kejayaan bersejarah itu menandakan kerjasama penghantaran pertama antara (FGVPI) iaitu anak syarikat FGV Holdings Berhad (FGV), salah satu syarikat perladangan kelapa sawit terbesar di dunia dan eREX sebagai pengeluar tenaga biomas berasaskan Jepun.

Penghantaran PKS pertama dari Pelabuhan Tanjung Bruas ke Jepun dijangka meningkatkan eksport tahunan dengan ketara.

PKS adalah produk sampingan dari Palm Oil Mills dan digunakan secara meluas dalam tenaga biomas loji di seluruh Jepun untuk penjanaan tenaga elektrik sejajar dengan inisiatif kerajaan untuk mempromosikan tenaga boleh diperbaharui.

Kerjasama ini menandakan hasrat FGVPI untuk memperkukuhkan kehadiran secara langsungdi Jepun dalam pasaran tenaga bahan api biomas.

Usaha antara kedua-dua syarikat juga merupakan kejayaan bagi FGV yang memanfaatkan inisiatif waste-to-wealth untuk mengeksport bahan bakar biomas bermula dengan PKS dan berpotensi berkembang ke produk sampingan lain termasuk sampah di kilang kelapa sawit.

Projek ini telah diselaraskan dan dikendalikan oleh Palmitco Alliance Sdn. Bhd. (Palmitco Alliance) iaitu kargo pukal yang berpengalaman sebagai penyedia logistik dan beroperasi di Pelabuhan Klang, Melaka, Kuantan, Johor dan Sabah.

Pada masa ini, Palmitco Alliance bertekad untuk memperluaskan kehadiran di Melaka dengan pembinaan gudang kargo pukal, halaman penyimpanan transit dan kemudahan penyelenggaraan dan pembaikan (M&R).

Pengerusi Eksekutif Palmitco Alliance, Datuk Seri Megat D. Shahriman Zaharudin berkata, sebagai pelabuhan berlesen Stevedore dan Total Logistics Provider, pelaburan itu menandakan keyakinan pihaknya terhadap potensi Pelabuhan Tanjung Bruas.

“Kami telah bersama pelabuhan ini sejak hari pertama penswastaan ​​kepada MMC Group Bhd., saya berharap kerjasama ini antara FGV Palm Industries dan eRex Group akan terus maju dan mengeratkan hubungan kita yang sedia ada ke tahap global.

“Dengan lebih banyak negara memilih untuk bahan bakar biojisim yang mampan, Melaka mempunyai potensi pertumbuhan secara strategik di Semenanjung Malaysia dan bersedia
memanfaatkannya untuk muncul sebagai hab tenaga biomas  di rantau ini.

“Kami mempunyai kepakaran dan kemampuan untuk menawarkan penyelesaian logistik kepada semua pihak,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sementara itu, Pengarah Urusan eREX Singapura dan Straits Green Energy Pte. Ltd., Shuji Yoda berkata, pihaknya akan berusaha untuk memastikan bekalan bahan bakar biomas yang dapat diperbaharui berasal dari sumber yang stabil, berkualiti tinggi dan lestari.

“Untuk mencapainya, kami mengukuhkan kerjasama dengan pihak berkepentingan tempatan, syarikat perladangan, firma perdagangan, syarikat perkapalan dan rakan kongsi lain.

“Usaha ini dengan FGVPI adalah bukti tekad kami dalam bekerja secara agresif untuk melindungi ekosistem dan menggalakkan penggunaan bahan api biomas secara lestari,” katanya. – MalaysiaGazette