Wan Junaidi Tuanku Jaafar

KUALA LUMPUR – Sektor mikro perusahaan kecil dan sederhana negara (MSME) yang menyumbang hampir 40 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar berada di ambang kehancuran sekiranya pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diteruskan secara tidak menentu.

Berdasarkan tinjauan yang dilakukan oleh Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC), dianggarkan sekitar 580,000 perniagaan, mewakili 49 peratus sektor MSME berisiko gagal menjelang bulan Oktober ini, jika sektor ini masih tidak dibenarkan beroperasi.

Penutupan perniagaan ini, yang kebanyakannya berada dalam kategori First to Close Last to Open (FCLO), juga bermaksud lebih daripada 7 juta rakyat Malaysia dijangka menganggur.

Dengan mengandaikan setiap pekerja mempunyai rata-rata dua orang tanggungan, ini bermakna 14 juta orang lagi akan terjejas oleh keadaan ini.

Menteri MEDAC, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, inilah kebenaran sukar yang perlu disuarakan agar orang ramai menyedari keadaan yang teruk dihadapi oleh MSME tempatan dan keperluan mendesak untuk tampil dengan tindakan pemulihan yang tepat untuk mengatasi masalah ini.

“Kegagalan menyelesaikan masalah itu akan membawa kesan buruk pada landskap sosio-ekonomi negara, yang kemudiannya akan mempengaruhi keseluruhan
kesejahteraan dan kebahagiaan rakyat.

“Sekiranya kita tidak melakukan sesuatu untuk menolong mereka sekarang, saya bimbang banyak MSME ini akan gagal dan tidak akan dapat membantu membangun semula ekonomi selepas perniagaan dibuka semula,” katanya.

Pada 15 hingga 28 Jun lalu, MEDAC telah melakukan tinjauan untuk mengukur kesan PKP O 3.0 terhadap landskap keusahawanan di Malaysia.

Sebanyak 6,664 responden dari seluruh negara mengambil bahagian dalam tinjauan ini.

Tinjauan menunjukkan banyak perniagaan kini mengalami sindrom ‘keletihan perniagaan’ dan penurunan keyakinan akibat penutupan operasi.

Menurut beliau, lebih kurang satu pertiga daripada responden mengatakan mereka tidak menerima pelbagai bantuan yang diperkenalkan oleh kerajaan.

Dr Wan Junaidi juga mendedahkan masalah mental adalah antara fokus yang dinyatakan dalam tinjauan, yang mana hampir 60 peratus pengusaha menderita
sekurang-kurangnya satu bentuk keadaan kesihatan mental akibat penutupan operasi perniagaan mereka.

Tiga faktor utama yang mempengaruhi keadaan kesihatan mental pengusaha termasuk penurunan dan kehilangan pendapatan, hutang dan masalah pembiayaan serta risiko penutupan perniagaan.

Kata beliau, ramai pengusaha ini bimbang akan masa depan mereka, sehingga menyumbang kepada tahap tekanan yang lebih tinggi, mempengaruhi mental dan emosi mereka.

Lebih daripada 90 peratus pengusaha ini tidak memiliki insurans dan 70 peratus tidak memiliki jaringan keselamatan untuk jatuh kembali sekiranya mereka kehilangan pekerjaan.

“Kesan penutupan tidak hanya mempengaruhi aspek ekonomi tetapi juga aspek sosial. Saya bimbang perniagaan yang lebih lama tidak dibenarkan
untuk beroperasi, semakin lama diperlukan untuk pulih.

“Orang ramai semakin tidak berpuas hati. Mereka tidak berpuas hati kerana masalah kewangan dan juga tidak dapat bersosial. Sudah tiba masanya kita melihat
langkah-langkah holistik mengenai bagaimana menangani perkara ini selain daripada melaksanakan PKP,” ujar beliau. – MalaysiaGazette