Seorang lelaki melecur 80 peratus akibat kebakaran di Jalan Penang di sini hari ini.

GEORGE TOWN – Seorang lelaki warga asing yang melecur 80 peratus akibat disambar api nekad melompat pagar sebuah rumah kedai di Jalan Penang di sini, hari ini bagi meminta pertolongan.

Kejadian berlaku jam 3.10 petang menyebabkan, mangsa berusia 40-an itu terpaksa berlari kira-kira 10 meter ke kedai berhampiran sebelum api pada badannya dipadamkan orang awam.

Ketua Balai Bomba Jalan Lebuh Pantai Muzzamer Mohd Salleh berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan membabitkan kebakaran sebuah rumah kedai dua tingkat pada jam 3.15 petang.

Pihak bomba melakukan kerja-kerja memadam api di lokasi kejadian.

Kata beliau, sebaik tiba pihaknya mendapati api sedang marak di bahagian belakang rumah kedai tersebut yang dijadikan rumah pekerja.

“Anggota bomba mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mengawal api di bilik itu selain terpaksa memotong pagar rumah berhampiran yang dikunci bagi kerja-kerja pemadaman api.

“Kita difahamkan dua mangsa terlibat dalam kejadian itu yang mana salah seorang berjaya menyelamatkan diri manakal seorang lagi melecur 80 peratus akibat kejadian tersebut.

Mangsa dibawa ke Hospital Pulau Pinang untuk rawatan lanjut.

“Mangsa yang melecur itu diberi rawatan awal di tempat kejadian sebelum dibawa menaiki ambulans ke Hospital Pulau Pinang untuk rawatan lanjut,” katanya kepada pemberita di lokasi kejadian.

Tambah Muzzamer, pihaknya tidak menolak kemungkinan faktor angin kencang dan cuaca panas menyebabkan api marak dengan cepat.

“Punca kebakaran dan kerugian masih dalam siasatan,” ujar beliau. – MalaysiaGazette